Ensirakkaudesta oveen
Uudet eläkelait ovat olleet kohta kolme kuukautta voimassa ja eniten julkisuutta on saanut uusin eläkelaji: osittainen varhennettu vanhuuseläke.
Eläkelaji on pohdituttanut myös asiakkaita, koska Omat eläketietosi- palvelussa on ahkerasti laskettu arvioita erilaisilla oletuksilla ja asiakasneuvonnasta on kysytty tiuhaan lisävinkkejä.
Julkisen kirjoittelun määrällä näyttäisi myös olevan vaikutusta hakemisalttiuteen, koska aina suurimpien lööppien jälkeen hakemusten määrä on kasvanut huomattavasti. Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että eläkelajista saattaa tulla suosittu myös julkisella sektorilla, mutta vasta aika näyttää, miten oikeasti käy. Kysehän saattaa olla vain ensirakkauden huumasta, joka väljähtyy ajan myötä.
Lakimuutoksesta huolimatta eläkepäätösten parissa työskentelevät tuumasivat, että eläkeiän ja eläkekarttumien muutokset eivät vielä näy arkisen aherruksen keskellä. Eläkeiän muutos konkretisoituu vasta vuonna 2018 ja karttumaprosentin muutoksen vaikutus eläkkeen määrään on näin alkuvuodesta vielä niin pieni, että siihen ei varmaankaan asiakkaat kiinnitä vielä huomiota.
Paperihakemusten määrä pienenee kaiken aikaa
Hakemiskäyttäytymisessä sen sijaan tapahtuu muutosta kaiken aikaa. Paperihakemusten määrä pienenee kaiken aikaa, koska yhä useammat asiakkaistamme ovat löytäneet Omat eläketietosi -palvelun hakemukset. Jopa 80 prosenttia osittaista varhennettua vanhuuseläkettä hakevista tekee hakemuksen sähköisesti. Uuden eläkelajin imagoon sopii sähköinen asiointi, mutta muut lajit tulevat perässä. Vanhuuseläkehakemus uusittiin noin viisi kuukautta sitten ja sen myötä yhä useammat valitsevat sähköisen hakemisen. Perhe-eläkkeiden osalta sähköinen hakeminen ei ole lähtenyt lentoon, mutta se lienee ymmärrettävää, koska hakijakunnasta suuri osa on hyvinkin iäkkäitä.
Tällä viikolla avasimme palvelussamme työkyvyttömyyseläkkeen ja ammatillisen kuntoutuksen hakemukset sekä osatyökyvyttömyyseläkkeen maksuhakemuksen. Huhtikuun lopulla palvelussamme onnistuu myös taloudellisen tuen hakeminen (ryhmähenkivakuutusta vastaava etuus) sekä eläkkeen muutostilanteiden hoitaminen.
Mikään ei kuitenkaan ole pysyvää, saati muuttumatonta. Asiakaskokemusten perusteella toiminnollisuuksia muokataan, uusia toivottuja toimintatapoja otetaan käyttöön ja jotain vanhaa todennäköisesti otetaan pois. Villeimmissä tulevaisuudenvisioissa asiakkaamme ottavat yhteyden palveluumme virtuaalilasit päässä ja ohjaavat sitä äänikomennoin. Tulevaisuutta odotellessa.