Blogi 27.10.2025 Laura Koskinen

Kerron teille nyt totuuden – digiasioinnin ei kuulu tuntua tuskien taipaleelta

Eläkkeet Palvelut
Eläkkeet Palvelut

Tuntuuko digiasiointi esteradalta, jossa maaliin on liki mahdotonta päästä? Osalla meistä pelkkä ajatus digiasioinnista nostaa niskavillat pystyyn. Usein taustalla on kokemukset huonosti suunnitelluista tai kehnosti toteutetuista digipalveluista. Onko tälle asialle tehtävissä jotain vai pitääkö tyytyä toteamaan, että sillä mennään mitä annetaan?

Digitaalinen maailma on abstrakti ja monimutkainenkin. Jotta asiointi siellä ei aiheuta ylimääräistä pään raapimista ja tuskastumista, pitää sen sujua hyvin. Niin hyvin, että asiaa ei joudu edes miettimään. Yksi avaintekijä tässä on saavutettavuus.

Saavutettavuus digitaalisessa palvelussa tarkoittaa, että palvelu on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä kaikille, riippumatta käyttäjän iästä, toimintakyvystä, laitteesta tai tilanteesta. Se ei ole pelkkä tekninen vaatimus, vaan tapa varmistaa yhdenvertaisuus ja sujuva käyttökokemus kaikille.  

Kun palvelu toimii loogisesti, käyttäjä ei joudu arvailemaan seuraavaa askelta. Selkeästä visuaalisesta ilmeestä ja yksinkertaisesta kielestä hyötyvät kaikki, mutta etenkin käyttäjät, joilla on kognitiivisia haasteita. Tai esimerkiksi käyttäjät, jotka asioivat arjen kiireiden lomassa. 

Saavutettavuudesta pitää huolehtia digimaailmassakin

Saavutettavuus fyysisessä ympäristössä on suhteellisen helppo havaita, mutta digitaalisessa maailmassa se on usein sitä, mihin me emme tietoisesti kiinnitä huomiota. Ainakaan silloin, kun käyttämämme palvelu on suunniteltu saavutettavuusperiaatteita kunnioittaen.

Saavutettavuutta on muun muassa:

  • Ramppi liikkumisesteisille → Esteetön käyttöliittymä
    Kuten ramppi mahdollistaa pääsyn rakennukseen, esteetön käyttöliittymä varmistaa, että palvelua voi käyttää ruudunlukuohjelmalla, näppäimistöllä tai äänikomennoilla. Esimerkiksi palvelun etusivu, jossa otsikot ovat selkeästi nimetty ja saavutettavissa ilman hiirtä, toimii käyttäjälle digitaalisena “ramppina”.
     
  • Selkeät opasteet → Looginen navigaatio ja otsikointi
    Fyysisessä tilassa opasteet ohjaavat oikeaan paikkaan. Digipalvelussa tämä tarkoittaa selkeitä otsikoita ja yksinkertaista valikkorakennetta, joka vie käyttäjän nopeasti haluttuun sisältöön.
     
  • Hyvä valaistus → Riittävä kontrasti ja luettava fontti
    Valaistus tekee tilasta turvallisen ja hahmotettavan. Digitaalisesti tämä näkyy kontrastissa, fonttikoon säädettävyydessä ja värien käytössä, jotta teksti erottuu taustasta ja on luettavissa myös heikentyneestä näkökyvystä huolimatta.

Eläke ja kuntoutus -sovellus – saavutettavaa ja helppoa asiointia kaikille

Kesäkuussa julkaisimme henkilöasiakkaille Eläke ja kuntoutus -sovelluksen. Mobiilisovelluksessa näytetään eläkkeen ja/tai etuuden maksutiedot, asiakirjat sekä työeläkekortti.

Mobiilisovellus on kehitetty periaatteella “yksinkertainen on kaunista”. 

Olemme koonneet sinne ne tärkeimmät asiat helposti kaikkien käyttäjien saataville. Saavutettavuus on ohjannut suunnittelutyössä jokaista valintaa aina painikkeiden koon, otsikoiden fonttien ja taustavärien valinnassa. Sovelluksen käyttäminen ei vaadi ennakko-osaamista vaan tarjoaa käyttäjille intuitiivisia asiointipolkuja, ja toimii myös sujuvasti eri laitteilla sekä tukee ruudunlukijoita ja puheohjausta.  

Kehitämme palvelua jatkuvasti, kuuntelemme käyttäjiä ja etsimme uusia tapoja tehdä arjesta vielä helpompaa. Jokainen palaute on meille arvokas, sillä haluamme varmistaa, että meidän sovelluksemme pysyy alan edelläkävijänä – ja sinun luotettavana apurinasi. Tämä sovellus kasvaa yhdessä käyttäjiensä kanssa.


Lataa Eläke ja kuntoutus -sovellus

Lataa puhelimeesi tai tabletillesi Eläke ja kuntoutus -sovellus. Näet ajankohtaiset maksutiedot ja asiakirjat helposti, saat muistutuksia tärkeistä asioista – ja sähköinen työeläkekortti kulkee aina mukanasi. Turvallisesti ja vaivattomasti.

Sovellus on käytössä vain Kevan asiakkaille.

Kirjottaja Laura Koskinen
Laura Koskinen Eläkeasiantuntija

"Toimin Eläke ja kuntoutus -sovelluksen tuoteomistajana. Työssäni olen digitaalinen humanisti, jonka tavoitteena on luoda inhimillisempää arkea. Meille kaikille."

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu julkisella alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia