Blogi 24.9.2018 Reija Hyvärinen

Työeläkeviestijän 10 kommervenkkiä

Keva Palvelut Työelämä
Keva Palvelut Työelämä

Viestintä on kiehtovaa työtä. Täynnä ristiriitoja ja samaan aikaan vastakkaisia vaatimuksia. Tässä kymmenen listan kärjestä. Lähdetään liikkeelle tosi kaukaa, kirjoittajan omasta nuoruudesta:

  1. Omasta työeläkkeestä olisi hyvä kiinnostua jo mahdollisimman nuorena. Itse en jaksanut parikymppisenä ajatella seuraavan perjantain diskoiltaa pidemmälle. Mikä olisi saanut minut kiinnostumaan työeläkkeistä? Kokeillaan totuutta: ei mikään. Mitä tästä voisi oppia?
     
  2. Ihmistä kiinnostaa oma arki ja siinä pärjääminen. Työeläkejärjestelmä on luotu kaikille: yleissivistystä siitä, miten järjestelmä toimii, tarvittaisiin polttavasti. Oikea tieto pelastaisi pettymyksiltä ja auttaisi tekemään viisaita valintoja elämän varrella. Kolmen lapsen äitinä lisään vielä, että erityisen tärkeää riittävän varhainen tietoisuus olisi meille naisille. Esimerkiksi hoitovapaiden käyttö vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen, eläkepäiviin asti. Ajattelinko tätä jäädessäni aikanaan hoitovapaille? No en.
     
  3. Haluamme hoksauttaa asiakkaitamme siihen, että työuran jatkaminen kannattaa aina ja vaihtoehtoja pidentää työuraa löytyy – mutta verkkosivujemme asiakkaat arvostavat nopeinta ja helpointa reittiä hakea eläkepäätös, juuri minulle, juuri nyt! Miten luodaan verkkopalvelu, jonka kautta eläke on helppo hakea, mutta joka pysäyttää riittävän monta kertaa myös vaihtoehtojen ja työssä jatkamisen äärelle?
     
  4. Sairaus, vamma tai jostain muusta syystä alentunut työkyky voi masentaa mieltä ja tuntua työelämän lopulta. Mutta Kevan ammatillisen kuntoutuksen jälkeen se voikin olla uusi alku. Siinä on ihmettä kerrakseen! Näitä ihmeitä saamme todistaa ihan joka päivä!
     
  5. Kevan sijoitusstrategia on rakennettu hyvin, hyvin pitkäjänteisen, vuosikymmenten mittaisen, kärsivällisen sijoittamisen varaan. Muutaman kuukauden kurssiheilahteluilla ei ole merkitystä. Mutta uskollisesti mekin kerromme sijoitustuloksesta kolmen kuukauden välein tilastoinnin ja alan yleisen käytännön vuoksi. Miten voisimme suunnata sidosryhmien huomion kvartaaliajattelusta paljon tärkeämpään pitkän aikavälin näkymään?
     
  6. Yleinen harhakäsitys on, että eläke on omaa, itse maksettua rahaa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tällä hetkellä kerättävistä eläkemaksuista pääosa käytetään nyt maksussa oleviin eläkkeisiin. Ja paljon pienempi osa rahastoidaan. Tämän käsityksen korjaaminen on työeläkeviestijän immelmanni ja kolmoislutz, joita harjoittelemme joka päivä.

  7. Onnistuneessa viestinnässä käytetään yksinkertaista kieltä, kerrotaan kiehtovia visuaalisia tarinoita ja välitetään tunteita. Ja me teemme tarkkoja, toimeentuloon vaikuttavia sosiaalivakuutuspäätöksiä, ja tulkitsemme juridiikkaa. Sen avaaminen viestinnäksi – siitä on rock´n roll kaukana!
     
  8. Soten seurauksena voi siirtyä kymmeniä, jos ei satoja tuhansia kunta-alan työntekijöitä julkiselta sektorilta yksityiselle sektorille – ja samalla Kevan hoitamasta eläkejärjestelmästä yksityisen eläkejärjestelmän puolelle. Palkkoineen ja eläkemaksuineen. Tunnetaanko soten vaikutukset eläkejärjestelmille riittävästi? Ja syntyykö sote?
     
  9. Työeläketoimialan kvartaali on 25 vuotta - mutta someajan ihmisen keskittymiskyky alle 6 sekuntia. Kiitos siis, kun luit tänne asti!
     
  10. Onneksi yksi pähkinä on selätetty! Nimittäin hyvä asiakaspalvelu myös työeläkealalla lähtee siitä, että työpaikan sisäinen ilmapiiri on hyvä, luottamuksellinen ja avoin. Huonossa hapessa olevalla työpaikalla on turha odottaa kohtaavansa energisiä ja aurinkoisia asiakaspalvelijoita.

Meiltäpä löytyy kaikkea tätä! Iloitaan siitä!

Kirjottaja Reija Hyvärinen
Reija Hyvärinen Viestintäjohtaja

Intohimona coaching ja viestinnän strateginen johtaminen. Vastaan myös Kevan brändistä ja vastuullisuudesta. 

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia