Omat eläketietosi -palvelu

Omat eläketietosi -palvelu on käytössäsi, jos olet viimeksi työskennellyt julkisella sektorilla tai saat Kevasta eläkettä. Voit käyttää palvelua joka päivä, aamuyöllä klo 03 - 04 palvelussa on tunnin käyttökatko.

Omat eläketietosi -verkkopalvelussa hoidat kaikki eläkeasiasi

Ennen eläkeaikaa:

  • Tarkista työeläkeotteesi ja katso paljonko eläkettä on kertynyt.
  • Arvioi eläkelaskureilla oman eläkkeesi määrää omiin tietoihisi perustuen.
  • Hae eläkettä tai ammatillista kuntoutusta – saat päätöksen nopeammin, kun lähetät hakemuksesi sähköisesti.
  • Seuraa palvelussa hakemuksesi etenemistä.

Eläkkeen ja kuntoutuksen aikana:

  • Katso oman eläkkeesi tai etuutesi maksutiedot, kuten eläkkeen tai etuuden brutto- ja nettomäärä, veroprosentti ja tilinumero.
  • Korota veroprosenttiasi, muuta tilinumeroasi tai tilaa todistus eläkkeesi määrästä.

Kaikille:

  • Tilaa paperiton palvelu ja sähköiset ilmoitukset, säästät luontoa ja saat asiakirjasi nopeasti. Saat myös tiedon sähköpostiisi tai puhelimeesi aina, kun meillä on sinulle uutta työeläkeasiaa.
  • Kysy eläkeasioista tietoturvallisesti asiantuntijoiltamme.

Palvelun käyttö ja tietoturva

Kirjautuminen: Henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, poliisin myöntämällä sirullisella henkilökortilla tai matkapuhelimen mobiilivarmenteella. Jos jonkun tietoturvaohjelman asetukset estävät kirjautumisen Omat eläketietosi -palveluun, kysy lisätietoja tietoturvaohjelman palveluntarjoajaltasi.

Uloskirjautuminen: Tunnistautumista vaativista palveluista tulee poistua Kirjaudu ulos -painikkeen kautta, ettei yhteys tietoihisi jää auki ja etteivät sivulliset pääse käyttämään palvelua. Avatut ja ladatut tiedostot sekä selaimen välimuisti ja sivuhistoria kannattaa myös tyhjentää uloskirjautumisen jälkeen.

Liitteiden lähettäminen: Jos lähetät liitteitä Omat eläketietosi -palvelussa, liite voi olla skannattu tai valokuva. Tiedostomuoto voi olla pdf, jpg, jpeg tai png. Yksi tiedosto saa olla kooltaan korkeintaan 10 Mt. Älä suojaa lähetettäviä liitteitä salasanalla.

Ohjeita liitteiden tekemiseen löydät Ylen Digitreenit-sivuilta
Yle: Asiakirjat sähköisiksi, näillä vinkeillä toimitat vaaditut liitteet
Yle: Skannaa tärkeät paperit talteen kännykällä

Hakemusten allekirjoitus: Sähköistä eläkehakemusta ei tarvitse allekirjoittaa käsin, palveluun tunnistautuminen vastaa allekirjoitusta.

Päätöksistä ja uusista asiakirjoista ilmoittaminen
Ilmoitamme sinulle saapuvista uusista asiakirjoista ja päätöksistä:
- Sähköpostilla tai tekstiviestillä Kevasta, jos olet tilannut paperittoman palvelun Kevan Omat eläketietosi -palvelussa. Itse asiakirjan voit lukea Omat eläketietosi -palvelussa eli Keva ei lähetä asiakirjaa sinulle liitteenä tai linkkinä.
TAI
- Suomi.fi-palvelun kautta, jos olet ottanut sähköiset viestit käyttöön Suomi.fi-palvelussa, mutta et ole tilannut paperitonta palvelua Omat eläketietosi -palvelussa. Itse asiakirjan voit lukea Kevan Omat eläketietosi -palvelussa eli Suomi.fi ei lähetä sinulle liitteitä tai linkkejä.
TAI
- Paperipostilla, jos et ole tilannut paperitonta palvelua Kevasta tai sähköisiä ilmoituksia Suomi.fi:stä. Asiakirja tulee sinulle postissa kotiin ja voit lukea sen myös Omat eläketietosi -palvelussa.

Tietoturva: Keva ei koskaan pyydä sinulta henkilötietoja tai maksuyhteystietoja, verkkopankkitunnuksia tai muitakaan salasanoja puhelimessa, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Tietoturvasyistä Kevan sinulle lähettämät ilmoitusviestit eivät sisällä linkkejä.

Mikä on tietoturvallisin tapa välittää kysymyksiä ja tietoja Kevan asiantuntijoille?
Omat eläketietosi -palvelun Viestipalvelu on tietoturvallinen vahvalla sähköisellä tunnistuksella salattu tapa toimittaa tietoja ja kysymyksiä Kevan asiantuntijoille. Voit lähettää viestipalvelun avulla myös liitetiedostoja. Jos olet eläkkeellä tai eläkehakemuksesi on jo vireillä, paras tapa lähettää jokin asiakirja Kevaan on Omat eläketietosi -palvelun Lähetä asiakirja -palvelu. Keva ei koskaan lähetä henkilökohtaisia eläketietoja, henkilötunnusta tai muita tietosuojattuja tietoja tavallisella sähköpostilla. Käytä sinäkin vain tietoturvallisia tapoja tiedonvaihdossa.

Miten voin tallentaa asiakirjan Omat eläketietosi -palvelusta omalle laitteelleni? 
Jos haluat tallentaa asiakirjan omalle laitteellesi, sinun tulee ladata asiakirja. Avaa asiakirja ensin Omat eläketietosi -palvelussa ja lataa se sitten yläpalkissa olevan Lataa-painikkeen avulla. Lataamisen yhteydessä kyseinen asiakirja aukeaa näytölle ja se löytyy lataamisen jälkeen ladattuna laitteesi (ladatuista) tiedoista, josta voit tallentaa sen haluamaasi paikkaan laitteellasi.

Mistä tiedän, onko Keva oma eläkelaitokseni?
Kevan Omat eläketietosi -palvelu on käytössäsi, jos olet viimeksi työskennellyt julkisella sektorilla tai saat Kevasta eläkettä. Jos joku muu eläkelaitos tai -yhtiö hoitaa eläkeasioitasi, se ilmoitetaan sinulle, kun kirjaudut Omat eläketietosi -palveluun. Tässä tapauksessa saat työeläkeotteen ja arvion eläkkeesi määrästä toisesta eläkelaitoksesta.

Voinko asioida läheiseni puolesta Omat eläketietosi palvelussa; mitä ovat puolesta asioinnin vaatimukset? 
Tällä hetkellä ainoastaan valtakirjalla valtuutettu tai edunvalvojaksi määrätty henkilö voi saada Kevasta läheisensä eläkettä koskevia tietoja tai muuttaa esim. eläkkeensaajan tiliyhteystietoja. Tarkempia tietoja puolesta asioinnista löydät sivulta Edunvalvonta ja asioiden hoito toisen henkilön puolesta

Lue myös: Turvallinen asiointi Kevan verkkopalveluissa sekä toimintaohjeet huijaustilanteissa

Tekniset suositukset palvelun käyttöön

Tietoturvaohjelmista aiheutuvat ongelmat

Jos olet asentanut tietokoneellesi, tablettiisi tai kännykkääsi tietoturvaohjelman, ohjelman asetukset voivat joissakin tapauksissa estää sinua kirjautumasta palveluumme tai siirtymään sivulta toiselle. Jos sinulla on tietoturvaohjelmastasi johtuvia ongelmia, kysy neuvoa sieltä, mistä hankit tietoturvaohjelman.

Tuetut selainohjelmat

Pidä laitteesi käyttöjärjestelmä (esimerkiksi Microsoft Windows, MAC OS, Android tai iOS) ajan tasalla päivittämällä se säännöllisesti. Samalla myös laitteesi (tietokoneesi, tablettisi tai kännykkäsi) selainohjelma päivittyy ja palvelumme toimii paremmin. Suosittelemme seuraavien selainohjelmien uusimpien versioiden käyttämistä: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.

Jos sinulla on palvelumme käytössä ongelmia, esimerkiksi, jos et saa asiakirjoja avattua, tarkista ensin, että selainohjelmasi on ajan tasalla. Katso ohjeet päivityksiin Ylen Digitreenit-sivulta: Päivitä nettiselain autommaattisesti (Yle.fi) 

Tunnistautuminen palveluun

Palvelun käyttö edellyttää tunnistautumista henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, poliisin myöntämällä sirullisella henkilökortilla tai matkapuhelimen mobiilivarmenteella. Pankeista mukana ovat Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Aktia/Sp/Pop,  Ålandsbanken, Tapiola ja S-pankki.

Digi- ja väestötietoviraston sirullisen henkilökortin käyttämisestä antaa lisätietoja Digi- ja väestötietovirasto ja pankkien tunnuslukujen käyttämisestä jokainen pankki omasta palvelustaan.

Keva ei koskaan pyydä sinulta verkkopankkitunnuksia tai muitakaan salasanoja postilla, sähköpostilla tai puhelimitse. Näitä tietoja tarvitset vain, kun tunnistaudut itse Omat eläketietosi -palveluun.

Palvelusta poistuminen

Tunnistautumista vaativista palveluista tulee poistua Kirjaudu ulos -painikkeen kautta, ettei yhteys tietoihisi jää auki ja etteivät sivulliset pääse käyttämään palvelua.

Avatut ja ladatut tiedostot sekä selaimen välimuisti ja sivuhistoria kannattaa tyhjentää uloskirjautumisen jälkeen. Näin tietosi eivät jää sivullisten käytettäväksi. Välimuistin ja sivuhistorian tyhjentäminen on erityisen tärkeää, jos käytät yhteiskäytössä olevia tietokoneita (esim. kirjastojen tai oppilaitosten koneita).

Palvelusta lähetyt tekstiviestit ja sähköpostit

Voit tilata Omat eläketietosi -palvelussa tekstiviesti- ja/tai sähköposti-ilmoituksen siitä, kun sinulle on saapunut palveluun uusi asiakirja tai kirje. Tietoturvasyistä Kevan sinulle lähettämät ilmoitusviestit eivät koskaan sisällä linkkejä.

Ongelmia Omat eläketietosi -palvelun toimimisessa?

Jos Omat eläketietosi -palvelu ei vaikuta toimivan ja jos palvelussa ei ole yleistä häiriötilannetta, kannattaa ensin kokeilla palvelun käyttöä jollain toisella selaimella (Chrome, Firefox, Edge, Safari) tai kokonaan toisella laiteella, jos sellainen on käytettävissä.

Jos sinulla on ongelmia liitetiedostojen liittämisessä hakemuksellesi, kannattaa kokeilla, auttaako keskeneräiseltä hakemukselta poistuminen tai jopa kokonaan Omat eläketietosi -palvelusta uloskirjautuminen. Tämän jälkeen voit kirjautua palveluun uudestaan ja jatkaa keskeneräisen hakemuksen täyttämistä ja yrittää uudestaan liitetiedostojen liittämistä hakemuksellesi.