Työn tekeminen eläkkeellä ja ansaintarajat selkokielellä

Kun saat eläkettä, voit silti tehdä työtä. Eri eläkkeissä on eri sääntöjä siitä, kuinka paljon työtä voi tehdä. Lue tarkemmat ohjeet alta.
Tarvitset kaksi veroprosenttia: toisen eläkettä varten ja toisen työntekoa varten, sillä eläkettä verotetaan eri tavalla kuin palkkaa.
Työskentely vanhuuseläkkeellä
Kun olet vanhuuseläkkeellä, voit tehdä työtä niin paljon kuin haluat. Palkka ei vaikuta vanhuuseläkkeen määrään.
Työn teosta kertyy sinulle uutta eläkettä. Tämän uuden eläkkeen voit hakea ja saada, kun olet täyttänyt eläkkeen kertymisen yläikärajan. Muista hakea tästä työstä kertynyt eläke erikseen.
Lue lisää sivulta Vanhuuseläke selkokielellä kohdasta ”Jos työskentelet vanhuuseläkkeen aikana”.
Työskentely osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä
Voit tehdä työtä osittaisen vanhuuseläkkeen aikana. Palkka ei vaikuta osittaisen vanhuuseläkkeen määrään.
Jos teet työtä osittaisen vanhuuseläkkeen aikana, siitä kertyy sinulle lisää eläkettä. Saat tämän eläkkeen sitten, kun jäät vanhuuseläkkeelle.
Vanhuuseläkettä sinun pitää hakea erikseen. Lue vanhuuseläkkeen hakemisesta sivulta Vanhuuseläke selkokielellä.
Työskentely osatyökyvyttömyyseläkkeellä, osakuntoutustuella, työkyvyttömyyseläkkeellä tai kuntoutustuella
Jos saat osatyökyvyttömyyseläkettä, osakuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea voit tehdä myös jonkin verran töitä.
Kevan päätöksessä sinulle kerrotaan, kuinka paljon voit kuukauden aikana ansaita eli saada palkkaa tai tuloja. Tätä sanotaan ansaintarajaksi.
Sillä ei ole merkitystä, missä teet työtä. Voit tehdä työtä joko aiemmalla tai uudella työnantajalla. Voit työskennellä myös yrittäjänä tai maatalousyrittäjänä.
Ansaintaraja koskee kaikkia seuraavia tuloja:
- palkat ja lisät, jotka työnantaja maksaa
- lomarahat ja korvaukset, jotka työnantaja maksaa
- yrittäjätulot
- perhe- ja omaishoitajapalkkiot.
Jos saat jo eläkettä, voit tarkistaa oman ansaintarajasi Kevan Omat eläketietosi -palvelusta:
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Siirry kohtaan Eläkkeensaajan palvelut
- Klikkaa sen alta kohta Ansaintaraja eläkkeen aikana
Jos teet töitä yli oman ansaintarajasi
Katso yllä olevasta tekstistä, mitä tuloja ansaintarajasi koskee.
Jos saat tuloja yli oman ansaintarajasi vähintään kolmen kuukauden ajan, Keva keskeyttää eläkkeesi maksamisen. Eläkettä ei siis makseta sinulle. Tätä kutsutaan eläkkeen lepäämään jättämiseksi.
Jos tiedät jo etukäteen, että tulosi ylittävät ansaintarajasi yli kahden peräkkäisen kuukauden ajan, ilmoita siitä heti Kevaan. Keva keskeyttää eläkkeesi maksamisen sen kuukauden alusta alkaen, kun tulosi ylittävät ansaintarajan.
Kun tulosi taas vähenevät ja alittavat ansaintarajasi, ilmoita siitä Kevaan. Keva alkaa sen jälkeen maksaa sinulle eläkettä uudestaan.
Jos teet töitä ja tulosi ylittävät ansaintarajasi yli kaksi vuotta, Keva lopettaa eläkkeesi kokonaan.
Hae työn tekemisestä kertynyt eläke erikseen
Jos olet tehnyt osatyökyvyttömyyseläkkeen, osakuntoutustuen, työkyvyttömyyseläkkeen tai kuntoutustuen aikana työtä, siitä on kertynyt uutta eläkettä. Tätä uutta eläkettä sinun pitää hakea erikseen Kevasta.
Voit hakea eläkkeen siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt vanhuuseläkeikäsi ja työsi on päättynyt. Hae eläke vanhuuseläkehakemuksella.
Lue hakuohjeet sivulta Vanhuuseläke selkokielellä.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Jos haluat lukea tarkemmin aiheesta, lue sivu Työnteko eläkkeellä ja ansaintarajat. Sivu ei ole selkokielinen.