Turvallinen asiointi Kevan verkkopalveluissa sekä toimintaohjeet huijaustilanteissa

Näin asioit turvallisesti Kevan verkkopalveluissa

Kirjaudu Kevan palveluihin vain Kevan verkkosivuilta (https://www.keva.fi/) tai kirjoita palvelun osoite itse selaimen osoitekenttään, esimerkiksi Omat eläketietosi -palvelun osoite on: https://www.keva.fi/elaketietosi/. Turvallinen tapa myös on lisätä osoite selaimen suosikkeihin.

Älä kirjaudu Kevan palveluihin suoraan hakukonetuloksista, esimerkiksi Googlesta tai Bingista.

Sähköinen asiointi ja viestit tunnistautuneena

Kevan verkkopalveluihin pitää tunnistautua Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Kun kirjaudut Kevan verkkopalveluun, sinut ohjataan ensin Suomi.fi-tunnistautumiseen, jossa valitset vahvan sähköisen tunnistautumistavan (verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne).

Muista kirjautua ulos, kun lopetat palvelun käytön.

Älä koskaan lähetä omia henkilökohtaisia tietoja sähköpostilla tai tekstiviestillä tai kirjoita niitä Chatbottiin.

Voit lähettää turvallisesti viestejä meille Omat eläketietosi -palvelussa ja Työnantajan verkkopalvelussa. Perinteinen sähköposti ei ole tähän turvallinen kanava.

Mitä tehdä, jos olet joutunut huijausyrityksen tai huijauksen kohteeksi

Jos saat odottamattoman kirjautumista pyytävän viestin sähköpostiisi tai mobiililaitteeseesi tai päädyt epäilyttävälle sivustolle, toimi seuraavasti: 

  • Älä vastaa viestiin tai anna mitään henkilökohtaisia tietojasi
  • Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä tai liitteitä tai QR-koodia
  • Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ota heti yhteyttä oman pankkiisi ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille

Hyödyllisiä linkkejä:

Tulitko huijatuksi - tunne yleisimmät petosrikollisuuden ilmiöt – Poliisi.fi

Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi