Tarinoita työstä: Näin tekoäly ja robotiikka muuttavat työtä

Työelämä
Työelämä

Tekoäly ja robotiikka mullistavat työelämää monilla toimialoilla, myös työeläkealalla. Ira-Maria Kovalainen ja Jaakko Ristola Kevasta kertovat, miten teknologiset innovaatiot vaikuttavat heidän työhönsä ja miten ne saattavat muuttaa työelämää tulevaisuudessa.

Ira-Maria on työskennellyt Kevassa 10 vuotta, aluksiIra Maria 250.jpg asiakaspalvelussa ja sittemmin eläkeratkaisuissa vanhuuseläkeyksikössä. Hänen työnsä on merkittävästi automatisoitunut, mikä on muuttanut hänen rooliaan.

– Teen työtä Elmo-järjestelmän parissa. Elmo käsittelee eläkehakemuksia ja tekee eläkepäätöksiä automatisoidusti. Järjestelemä on tavallaan työparini: sen sisään rakennettu automatiikka ohjaa toimintaa ja antaa syötteitä seuraavista toimenpiteistä, Ira-Maria kertoo.

Ira-Marian mukaan automaatio mahdollistaa tehokkaamman ja nopeamman palvelun asiakkaille.

Kevassa yli kuusi vuotta työskennellyt Jaakko toimii data- ja analytiikkatiimin koordinaattorina. Työhön kuuluu paljon koordinointia, teknologian kehityksen seuraamista ja järjestelmien ylläpitoa.

– Työ tiimissämme ei ole itsessään kovin automatisoitua, muttaJaakko 250.jpg lopputulokset monesti automatisoivat aiemmin manuaalisesti tehtyjä töitä., Jaakko kertoo.

Tekoälytyökalut ovat molemmille tulleet tutuiksi jo monien kokeilujen kautta, vaikka sen kokonaisvaltainen hyödyntäminen varsinaisissa työtehtävissä on vielä vähäistä.

– Tekoälyn käyttö työssäni on vielä henkilökohtaista, mutta näemme enemmän ja enemmän ratkaisuja, jotka hyödyntävät tekoälyä  esimerkiksi asiakaspalautteiden luokittelussa ja käsittelyssä, kertoo Jaakko.

Tulevaisuudessa molemmat arvelevat tekoälyn ja automatisaation roolin kasvavan. Ira-Maria arvelee, että automaatio tulee mahdollistamaan yhä nopeampia ja tarkempia päätöksiä.

– Työn luonne tulee muuttumaan, kun rutiinitehtävät automatisoituvat.

Jaakko huomauttaa, että tekoälyllä on potentiaalia korvata suorittavia tehtäviä, mutta se ei voi korvata syvällistä liiketoimintaosaamista.

– Tämän hetken suorittava työ korvautuu tekoälyn ylläpidon suorittavalla työllä. On tärkeää, että meillä on ymmärrys liiketoimintaprosesseista, joita automaation ja tekoälyn pitäisi toteuttaa, hän painottaa.

Tekoälyn käytön lisääntymiseen liittyviä haasteitakin ovat jo molemmat pohtineet. Ira-Maria mainitsee mm. tietosuojaan ja virheelliseen informaatioon liittyviä riskit.

– Jos asiakas saa tekoälyltä väärää tietoa, kuka kantaa vastuun? Tekoälyn käyttö vaatii tarkkuutta ja vastuullisuutta, hän sanoo.

– Tekoälyn ratkaisut perustuvat dataan, mikä voi johtaa virheisiin, jos tausta-aineisto ei ole laadukasta, jatkaa Jaakko.