Kevasta lähetettävien, eläkehakemusten käsittelyyn liittyvien viestien toimitustapa muuttuu. Viestejä ei jatkossa lähetetä enää sähköpostitse tai kirjepostilla vaan ainoastaan työnantajan verkkopalvelun Viestit-osion kautta.
Muutos tehdään, jotta voimme varmistaa tietoturvallisen ja suojatun yhteyden asioinnissa sekä lähettäjälle että vastaanottajalle. Kanavasiirtymä toteutetaan asteittain vuoden 2025 keväästä alkaen.
Tässä koosteessa kerromme, kenelle lähetettäviä ja mitä viestejä kanavamuutos koskee ja mitä asiakkaan tulee huomioida siirtymän yhteydessä ja sitä ennen.
Mitä viestejä muutos koskee?
Muutos koskee ensimmäisessä vaiheessa ilmoitusliikenteen hoitajille lähetettäviä, työeläkealan ansaintajärjestelmään ilmoitettujen tietojen ns. virheilmoituksia tai korjauspyyntöjä (ko. viestit on aiemmin lähetetty Kevasta turvasähköpostilla) (taulukko 1, rivi a).
Tämän jälkeen Viestit-osioon siirtyvät taulukossa 1 mainitut muut viestit (taulukko 1, rivit b-e), mikäli mainitun viestin toimitustapa on tällä hetkellä muu kuin ”viestipalvelu” (taulukko 1, rivit b-e).
HUOM! Voit tarkistaa tällä hetkellä käytössänne olevan, viestikohtaisen toimitustavan työnantajan verkkopalvelusta (kohdasta ”Työnantajan tiedot”).
Taulukosta näet myös eri viestien lukemiseen tarvittavat Suomi.fi -valtuudet ja ne työnantajan yhteyshenkilöiden roolit, joille viestit osoitetaan.
Taulukko 1
|
*) Työnantajan yhteyshenkilön rooli |
Viestin lukemiseen tarvittava Suomi.fi-valtuus |
Viestin aihe |
a |
Ilmoitusliikenteen hoitaja |
Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito
|
Virhe ansaintarekisteritiedoissa
(Huomaathan, että kaikki virheviestit on aiemmin lähetetty turvasähköpostilla. Vastaisuudessa Keva lähettää ko. viestit työnantajan verkkopalvelun Viestit-osion kautta. Virheviestien toimitustapaa ei voi itse valita tai muuttaa.) |
b |
Ilmoitusliikenteen hoitaja |
Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito
|
Lisätietopyyntö ansioista, Lisätietopyyntö päättyneistä palvelussuhteista Palkkatiedustelu työnantajalle Palvelussuhteen voimassaolon tarkistuspyyntö Työsuhdeselvittelyn lisätietopyyntö
|
c |
Työnantajakirjeen saaja |
Työkyvyttömyyseläkeratkaisu-tiedon vastaanotto |
Työnantajan kirje |
d |
Kuntoutuksen yhteyshenkilö |
Kuntoutusasioiden käsittely Kuntoutuksen ja työkyvyttömyyseläkkeen tietopyyntöjen käsittely |
Ilmoitus ammatillisesta kuntoutuksesta, Työnantajan kuvauksen pyyntö |
e |
Työkyvyttömyyseläkeasioiden yhteyshenkilö |
Kuntoutuksen ja työkyvyttömyyseläkkeen tietopyyntöjen käsittely |
Työnantajan kuvauksen pyyntö |
*) Tieto uudesta viestistä ns. heräteviesti lähetetään sähköpostiosoitteeseen, joka on liitetty rooliin
Työnantajalta vaadittavat toimenpiteet
Organisaatiossa tulee varmistaa, että työntekijöillä on Viestit-osiossa asiointiin tarvittavat Suomi.fi-valtuudet.
Valtuudet kannattaa antaa valmiiksi jo nyt. Valtuudet voi antaa useammalle kuin yhdelle henkilölle.
Tarkista samalla rooliin liitetty sähköpostiosoite. Suosittelemme yhteissähköpostiosoitteen käyttöä. Tämä helpottaa asiointia erityisesti silloin, kun ensisijaiset yhteyshenkilöt ovat poissa (heräteviestit ohjautuvat henkilökohtaisten sähköpostilaatikoiden sijaan yhteissähköpostiin, johon on pääsy useammalla henkilöllä.)
Jos et ole varma, onko sinulla jokin näistä asioinnin rooleista tai mikä toimitustapa edellä mainituissa viesteissä organisaatiossanne on tällä hetkellä käytössä, voit tarkistaa sen työnantajan verkkopalvelusta kohdasta ”työnantajan tiedot”.
Lisätietoja
Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä joko työnantajan verkkopalvelun Viestit-osiossa (valitse aiheeksi: Muu aihe”) tai työnantajaneuvonnan kautta – katso yhteystiedot verkkosivuiltamme (keva.fi)