Työnantajan verkkopalvelun Viestit-osio sähköpostiasioinnin tilalle

Palvelut Työnantajan ohjeet
Palvelut Työnantajan ohjeet

Kevasta lähetettävien, eläkehakemusten käsittelyyn liittyvien viestien toimitustapa muuttuu. Viestejä ei jatkossa lähetetä enää sähköpostitse tai kirjepostilla vaan ainoastaan työnantajan verkkopalvelun Viestit-osion kautta.

Muutos tehdään, jotta voimme varmistaa tietoturvallisen ja suojatun yhteyden asioinnissa sekä lähettäjälle että vastaanottajalle. Kanavasiirtymä toteutetaan asteittain vuoden 2025 keväästä alkaen.  

Tässä koosteessa kerromme, kenelle lähetettäviä ja mitä viestejä kanavamuutos koskee ja mitä asiakkaan tulee huomioida siirtymän yhteydessä ja sitä ennen. 

Mitä viestejä muutos koskee? 

Muutos koskee ensimmäisessä vaiheessa ilmoitusliikenteen hoitajille lähetettäviä, työeläkealan ansaintajärjestelmään ilmoitettujen tietojen ns. virheilmoituksia tai korjauspyyntöjä (ko. viestit on aiemmin lähetetty Kevasta turvasähköpostilla) (taulukko 1, rivi a). 

Ansaintarekisterin virheviestit siirtyvät turvasähköpostista työnantajan verkkopalvelun Viestit-osioon viikolla 20.

Syksyn 2025 aikana (tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin) Viestit-osioon siirtyvät taulukossa 1 mainitut muut viestit (taulukko 1, rivit b-e), mikäli mainitun viestin toimitustapa on tällä hetkellä muu kuin ”viestipalvelu”.

  • HUOM! Voit tarkistaa tällä hetkellä käytössänne olevan, viestikohtaisen toimitustavan työnantajan verkkopalvelusta (kohdasta ”Työnantajan tiedot”). 

Jos haluat ottaa Viestit-osion edellä mainituissa viesteissä käyttöönne jo ennen syksyä, ota yhteys Kevaan joko työnantajan verkkopalvelun Viestit-osiossa (valitse aiheeksi: ”Muu aihe”) tai työnantajaneuvonnan kautta – katso yhteystiedot verkkosivuiltamme (keva.fi)

Taulukosta näet myös eri viestien lukemiseen tarvittavat Suomi.fi -valtuudet ja ne työnantajan yhteyshenkilöiden roolit, joille viestit osoitetaan.  

Taulukko 1 

 

*) Työnantajan yhteyshenkilön rooli 

Viestin lukemiseen tarvittava Suomi.fi-valtuus 

Viestin aihe 

a 

Ilmoitusliikenteen hoitaja 

Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito 

 

 

 

 

 

 

Virhe ansaintarekisteritiedoissa 

 

(Huomaathan, että kaikki virheviestit on aiemmin lähetetty turvasähköpostilla. Vastaisuudessa Keva lähettää ko. viestit työnantajan verkkopalvelun Viestit-osion kautta. Virheviestien toimitustapaa ei voi itse valita tai muuttaa.) 

b 

Ilmoitusliikenteen hoitaja 

Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito 

 

 

 

 

 

 

Lisätietopyyntö ansioista, 

Lisätietopyyntö päättyneistä     palvelussuhteista 

Palkkatiedustelu työnantajalle 

Palvelussuhteen voimassaolon tarkistuspyyntö 

Työsuhdeselvittelyn lisätietopyyntö 

 

c 

Työnantajakirjeen saaja 

Työkyvyttömyyseläkeratkaisu-tiedon vastaanotto 

Työnantajan kirje 

d 

Kuntoutuksen yhteyshenkilö 

Kuntoutusasioiden käsittely 

Kuntoutuksen ja työkyvyttömyyseläkkeen tietopyyntöjen käsittely 

Ilmoitus ammatillisesta kuntoutuksesta, 

Työnantajan kuvauksen pyyntö 

e 

Työkyvyttömyyseläkeasioiden yhteyshenkilö 

Kuntoutuksen ja työkyvyttömyyseläkkeen tietopyyntöjen käsittely 

Työnantajan kuvauksen pyyntö 

*) Tieto uudesta viestistä ns. heräteviesti lähetetään sähköpostiosoitteeseen, joka on liitetty rooliin 

Työnantajalta vaadittavat toimenpiteet 

Organisaatiossa tulee varmistaa, että työntekijöillä on Viestit-osiossa asiointiin tarvittavat Suomi.fi-valtuudet.  

Valtuudet kannattaa antaa valmiiksi jo nyt. Valtuudet voi antaa useammalle kuin yhdelle henkilölle.  

Tarkista samalla rooliin liitetty sähköpostiosoite. Suosittelemme yhteissähköpostiosoitteen käyttöä. Tämä helpottaa asiointia erityisesti silloin, kun ensisijaiset yhteyshenkilöt ovat poissa (heräteviestit ohjautuvat henkilökohtaisten sähköpostilaatikoiden sijaan yhteissähköpostiin, johon on pääsy useammalla henkilöllä.) 

Jos et ole varma, onko sinulla jokin näistä asioinnin rooleista tai mikä toimitustapa edellä mainituissa viesteissä organisaatiossanne on tällä hetkellä käytössä, voit tarkistaa sen työnantajan verkkopalvelusta kohdasta ”työnantajan tiedot”. 

Lisätietoja 

Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä joko työnantajan verkkopalvelun Viestit-osiossa (valitse aiheeksi: Muu aihe”) tai työnantajaneuvonnan kautta – katso yhteystiedot verkkosivuiltamme (keva.fi)  

Usein kysytyt kysymykset kanavasiirtymästä

Onko Viestit-osio tietoturvallinen kanava? 

Kyllä. Viesti-toiminnallisuus suunniteltiin työnantajan verkkopalveluun korvaamaan perinteinen sähköposti ja paperiposti, jotta asiakkaillamme olisi tietoturvallinen ja tietosuojakysymykset huomioiva kanava Keva-asiointiin. 

Työnantajan verkkopalveluun pääsee vain vahvalla tunnistautumisella, joka on käytössä kaikilla viranomaisilla Suomessa.  

Viestit-osiossa viestejä voi lukea vain erikseen määritellyillä Suomi.fi-valtuuksilla. Näiden avulla työnantaja itse määrittää henkilöt, jotka pääsevät käsittelemään kyseisiä tietoja. 

Keva antaa omille työntekijöilleen käyttövaltuudet Viestit-osioon vain niille, jotka tarvitsevat niitä työtehtäviensä tekemiseksi. 

Viesteissä käsitellään vain työnantajan lakiin perustuvalla oikeudella tai työntekijän suostumuksella saatavia tietoja 

Miksi työnantajan verkkopalveluun ja Viestit-osioon kirjautumiseen pitää käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksia? 

Kirjautumalla käyttäen vahvaa tunnistautumista varmistetaan osaltaan palvelun tietoturvallinen käyttö. Henkilökohtaisten pankkitunnusten sijaan myös mobiilivarmenne soveltuu vahvaan tunnistautumiseen työnantajan verkkopalvelussa. Mobiilivarmenteen käyttöönotosta on lisätietoja esimerkiksi https://mobiilivarmenne.fi. 

Miten voin hyvinvointialueena varmistaa, ettei perhehoitoyritys näe työnantajan verkkopalvelussa heille kuulumattomia tietoja? 

Perhehoitoyrityksellä on kullekin hyvinvointialueelle oma, erillinen aliorganisaatiotunnus. Suomi.fi-valtuuksien rajaamisessa käytetään toimivaltaa rajaavaa tarkennetta, jolla asiointivaltuus rajataan koskemaan tiettyä organisaation osaa. Hakiessaan tarvittavia Suomi.fi-valtuuksia, perhehoitoyritys lisää aliorganisaation tunnisteen valtuuden tarkenteena, jolloin se näkee vain kyseisen aliorganisaation tietoja. Hyväksyessäsi valtuuspyyntöä varmista, että perhehoitoyritys on käyttänyt oikeaa valtuuden tarkennetta.  

Poistuvatko sähköiset turvalomakkeet ja Forms-lomakkeet käytöstä? 

Eivät poistu. Työnantajat toimittavat jatkossakin määrättyjä tietoja turvalomakkeiden tai Forms-lomakkeiden kautta Kevaan: 

  • Vastaus sairausajanpalkkaa koskevaan tiedusteluun (turvalomake) 
  • Työnantajan lausunto, kun työntekijä hakee ammatillista kuntoutusta, osatyökyvyttömyys- tai työkyvyttömyyseläkettä, kuntoutustukea tai työuraeläkettä (ns. TAK-lomake) (turvalomake) 
  • Sopimus työkokeilusta tai työhönvalmennuksesta (turvalomake) 
  • Lausunto työkokeilusta / työhönvalmennuksesta (turvalomake) 
  • Ilmoitus työnantajan yhteystiedoista (Forms-lomake) 
  • Ilmoitus työnantajan ilmoitusliikenteen hoitajan yhteystiedoista ja aliorganisaatioista (Forms-lomake) 
  • Ansaintatietojen korjaus vuosilta 2005-2018 (Työnantajan verkkopalvelussa Turvalomake) 

Ketä kanavasiirtymä koskee? 

Kanavasiirtymä koskee niitä työnantajia, joilla siirtyvien viestien toimitustapa on vielä sähköposti tai posti.  

Henkilöasiakkaiden, työterveyshuoltojen ja niiden työnantajien, joilla on jo Viestit-osio asiointikanava kaikissa eläkehakemusten käsittelyyn liittyvissä viesteissä, asiointikanaviin ei tule muutoksia.