Tähän täytyy olla parempi tapa!
Osaamisen kehittäminen ja uusien taitojen opettelu on työelämässä välttämätöntä – osaaminen on kilpailutekijä niin yksilöille kuin organisaatioille. Tässä digitaaliset työkalut avaavat oppimiseen valtavasti mahdollisuuksia. Siitä se innostus ja urapolku sitten lähti.
Digitaalisen oppimisen keskeisiä etuja ovat muun muassa skaalautuvuus, kustannustehokkuus sekä yleensä ajasta ja paikasta riippumattomuus. Samat edut koskevat käytännössä kaikkia digitaalisia sisältöjä. Nämä eivät kuitenkaan olleet niitä syitä, jonka takia oma kiinnostukseni ja urapolkuni lähtivät aikanaan kohti digitaalista oppimista.
Haasteita ja ratkaisuja
Aiemmassa työssäni työnhakijoiden parissa törmäsin toistuvasti jumitilanteisiin: emme voineet edetä asiassa, ennen kuin tietty tiedollinen perustaso oli yhdessä rakennettu. Vasta kun osaamista ja tietoa oli riittävästi, päästiin pureutumaan käsillä olevaan asiaan tai ongelmaan ja sen edistämiseen. Aikaahan siinä meni ja kului.
Kerta toisensa jälkeen mietin, miten saavuttaa tarvittava tietotaso – ja oppia se sujuvasti helppokäyttöisillä työkaluilla. Oli oltava parempiakin tapoja hoitaa asia!
Aloin tuottaa työni tueksi digitaalisia oppimismateriaaleja, kuten videoita, erilaisten nettipalveluiden hyödyntämisohjeita ja suunnitteluprosessirunkoja. Asiakkaat kokivat ne niin hyödyllisiksi, että aloin tuottaa materiaaleja laajempaankin asiakaskäyttöön – koko organisaation saataville.
Digitaalisten oppimismateriaalien saama suosio perustui oman arvioni mukaan siihen, että olin yhdessä muiden asiantuntijoidemme kanssa miettinyt ja suunnitellut ne vastaamaan todelliseen asiakastarpeeseen ja luontevaksi osaksi asiakkaan palveluprosessia.
Näistä lähtökohdista olen nykyisessä työssäni Kevan Oppimisympäristöä rakentaessani pitänyt kirkkaana mielessäni prosessien ja rakenteiden ymmärtämisen tärkeyden – materiaalin laadukkuutta sekä erittäin helpoksi tehtyä käyttöönottoa unohtamatta!
Oppimisympäristö – kukin käyttää tavallaan
Kevan Oppimisympäristöstä asiakkaamme saavat laadukkaat sisällöt itsenäiseen verkko-opiskeluun – niin strategiseen työkykyjohtamiseen kuin organisaation työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Sen sisällöt ovat suunniteltu erityisesti lähiesimiehille, henkilöstöhallinnolle ja johdolle. Jokaisen organisaation tulee kyetä itse hahmottamaan ja rakentamaan ne käytännöt, rakenteet ja prosessit, joilla Oppimisympäristö heille eniten tuottaa hyötyä.
Oppimisympäristöä tähän mennessä hyödyntäneet asiakkaamme kertoivat, miten ovat päässeet siinä alkuun ja mikä on ollut ensivaikutelma:
- Täydentää omaa materiaalia esimiesten ja HR-asiantuntijoiden käyttöön.
- Informatiiviset tiiviit koosteet tai syvällisemmät kokonaisuudet käyttäjäryhmien mukaan.
- Videot ovat toimiva muoto ja rikastavat sisältöjä – käyttäjälähtöisempää ja miellyttävämpää kuin tiedostot.
- Tukee omien työkykyjohtamisen mallien ymmärtämistä.
- Hyödyllistä, monipuolista sisältöä esimiesten perehdytykseen ja valmennukseen
- Organisaation Intraan vietynä ovat helposti esimiesten saatavilla
Oppimisympäristö parhaassa tapauksessa on vastaus, kun asiakkaamme HR-päällikkö kokoaa oppimateriaalia esimiehille työkykyjohtamisesta ja huokaa: ”Tähän täytyy olla parempi tapa!”.
Silloin kannattaa tehdä fiksusti ja klikata itsensä Kevan Oppimisympäristöön.
Käyttäjäkokemuksistaan kertoivat:
-
Marita Simola, työhyvinvointipäällikkö, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
-
Titi Heikkilä, työhyvinvointipäällikkö ja Leena Haakana, työsuojelupäällikkö, Helsingin kaupunki
-
Pasi Huotari, työhyvinvointikoordinaattori ja Kati Koppinen, työhyvinvointipäällikkö, Siun sote
-
Sari Roivainen, työhyvinvointikonsultti ja Leander Heli, työhyvinvointikonsultti, Vantaan kaupunki