Blogi 14.2.2019 Jussi-Pekka Rantanen

Tulorekisterin gastronomia – laivabuffet ja päivän keitto, olkaa hyvät

Digitalisaatio Keva Työelämä
Digitalisaatio Keva Työelämä

Mikä vertaus kuvaisi kansallista tulorekisteriä? Ehkä se on kuin palkkatietojen hyödyntäjien ruotsinlaivabuffet, josta jokainen syö sitä, mitä kolesteroli tai verenpaine (tai tässä tapauksessa laki) sallii ja jossa tarjoilu on jonkinlainen kompromissi kaikkien nälkäisten tiedon hyödyntäjien tarpeista.

Tarkoittaako se sitä, että otetaan nenästä kiinni ja niellään sitä mitä on tarjolla? Vai olisiko sittenkin niin, että se tarjoaa tehokkaimman ja monipuolisimman tavan tyydyttää jokaisen tiedon hyödyntäjän tiedonnälkä samalla kun lakisääteistä apetta pöytään kantava tiedon tuottaja pääsee entistä helpommalla?

Kansallinen tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Kevassakin tämä tarkoitti suurta muutosta aiemmin totuttuihin kuvioihin ansioiden ja palvelussuhdetietojen ilmoittamisessa. Aiemmin työnantajat ilmoittivat palkkatiedot kerran vuodessa suoraan Kevaan, mutta jatkossa tulorekisterin pitkä koura tavoittaa ilman lisätoimenpiteitä Kevankin prosessit.

Mitä kaikkea tästä seuraa ja mitä ensimmäiset kokemukset ovat opettaneet?

Digitaalisia palveluja asiakkaiden tarpeet huomioiden

Tulorekisteri mahdollistaa entistä ajantasaisemman tiedon käytön asiakkaidemme hyväksi. Työnantajat ilmoittavat tiedot viiden päivän sisällä palkan maksamisesta tulorekisteriin, josta ne uivat Kevan järjestelmiin ja prosesseihin liukkaasti ja huomaamatta.

Ajantasainen ja tarkka tieto mahdollistaa digitaalisten palvelujen kehittämisen entistä paremmin asiakkaiden yksilölliset tilanteet ja tarpeet huomioiden. Asiakkaat saavat juuri omaan tilanteeseensa sopivat palvelut ja voivat olla varmoja siitä, että heidän tilanteensa tulee oikein arvioiduksi myös verkkopalveluissa asioidessaan. Kevan asiantuntijoiden käsittelyssä buffetruuasta jalostetaan asiakkaillemme ensiluokkainen ja ilahduttava fine dining -kokemus.

Helppoutta eläkemaksujen hoitoon

Työnantaja-asiakkaamme ovat tähän asti tilittäneet eläkemaksuennakoita maksamiensa palkkojen perusteella. Eläkemaksun lopullinen määrä on laskettu kuitenkin vasta seuraavana keväänä rekisteriin ilmoitettujen palkkojen perusteella. Tässä yhteydessä tehty eläkemaksuennakoiden ja palkkojen täsmäytys on aiemmin aiheuttanut myös suuren määrän manuaalityötä sekä Kevalle että työnantaja-asiakkaillemme.

Tulorekisterin myötä työ helpottuu, kun lopullinen kuukausittainen eläkemaksu tilitetään suoraan tulorekisteriin ilmoitettujen palkkojen perusteella. Jos palkkoja myöhemmin korjataan, eläkemaksut korjataan automaattisesti tulorekisterin tietoja vastaaviksi. Kunhan tulorekisteri-ilmoitukset on hoidettu oikein ja ajallaan, niin asiakkaamme voivat olla varmoja, että eläkemaksuliikenne toimii jatkossa vähintään yhtä luotettavasti ja ongelmitta kuin se kuuluisa junan vessa.

Ensimmäiset kokemukset tulorekisteriajasta

Tulorekisterin käyttöönotto on ollut mittava ponnistus. Olemme työeläkealalla tottuneet tekemään yhteistyötä järjestelmiä kehitettäessä, eikä meille siis ollut uutta se, että soppaa on hämmentämässä monta kauhaa ja jokaisella on omat näkemykset siitä, miten liemi tulisi maustaa.

Tulorekisterin myötä kauhojen ja mausteiden kirjo on kuitenkin vielä paljon laajempi kuin ennen.

Ja toisin kuin lounasruokalassa, jokainen ruokailija ei aina voi lisätä lautaselleen suolaa ja pippuria maun mukaan, vaan joskus keitto pitää lusikoida sellaisena kuin se tarjoillaan. Asiakkaita ohjeistettaessakin on muistettava, että muiden tiedon hyödyntäjien tarpeet eivät aina vastaa omia. Alkuvuosi on opettanut tämän kantapään kautta. Menee varmasti vielä pitkään ennen kuin kaikki yksityiskohdat on saatu ratkaistua kaikkien kannalta toimivalla tavalla.

Yhden aiemman ison julkisen sektorin rekisteriuudistuksen läpikäyneenä voin kuitenkin tässäkin kohtaa todeta vanhan viisauden pitäneen paikkansa - Pessimisti ei pety! Kun mietin sitä, kuinka valtavasta muutoksesta on ollut kyse ja sitä kuinka paljon epävarmuutta oli hyväksyttävä, kun vuodenvaihde läheni, on alkuvuosi kuitenkin sujunut pääosin kohtuullisen hyvin. Ongelmia on ollut varmasti kaikilla osapuolilla tiedon tuottajista tiedon hyödyntäjiin, mutta näyttäisi kuitenkin siltä, että ongelmat ovat ratkaistavissa.

Alkuvuosi tulee varmasti jatkumaan kiireisenä. Kärsivällisyyttä ja erilaisia luovia ratkaisuja varmasti tarvitaan, jotta pystymme palvelemaan asiakkaita kaikissa tilanteissa mahdollisimman hyvin. Tähän asti nähty on kuitenkin omalta osaltani vahvistanut luottamusta siihen, että hyvä siitä tulee, kun yhdessä tehdään!

Kirjottaja Jussi-Pekka Rantanen
Jussi-Pekka Rantanen Lakiasiainjohtaja

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia