Eläkkeen maksaminen selkokielellä
Keva maksaa eläkkeen pankkitilillesi kerran kuukaudessa. Tarvitset eläkettä varten oman verokortin.
Tilaa eläkettä varten verokortti
Tarvitset oman verokortin eläkettä varten. Tilaa verokortti eläketulolle OmaVerosta, kun olet saanut eläkepäätöksen. Jos et ole tilannut verokorttia, eläkkeestä menee 40 prosenttia veroa.
Tilaa verokortti OmaVerosta näin
- Mene osoitteeseen www.vero.fi/. Sivu ei ole selkokielinen.
- Kirjaudu OmaVeroon kohdassa OmaVero.
- Tilaa tai hyväksy verokortti OmaVeron ohjeiden mukaisesti.
Jos et voi käyttää OmaVeroa, katso Verohallinnon yhteystiedot sivulta www.vero.fi/yhteystiedot. Sivu ei ole selkokielinen.
Verohallinto lähettää verokortin sähköisesti suoraan Kevaan. Saat Kevasta viestin Omat eläketietosi -palveluun, kun verokortti on saapunut meille.
Myös sinä saat verokortin Verohallinnosta. Tätä verokorttia sinun ei tarvitse lähettää erikseen Kevaan.
Keva saa jatkossa eläkkeesi verokortin joka vuosi suoraan Verohallinnolta
Verohallinto lähettää uuden verokortin joka vuosi. Keva saa verokorttisi suoraan Verohallinnolta. Sinun ei siksi tarvitse lähettää uutta verokorttia erikseen Kevaan.
Näet uuden veroprosenttisi myös Omat eläketietosi -palvelussa muutama päivä ennen tammikuun eläkkeen maksamista.
Jos saat uuden eläkepäätöksen ja eläkkeesi määrä muuttuu
Jos saat uuden eläkepäätöksen ja eläkkeesi määrä muuttuu, tilaa uusi verokortti Verohallinnosta.
Miten tilaan verokortin kuntoutusrahaa tai kuntoutuskorotusta varten
Jos sinulle maksetaan kuntoutusrahaa tai kuntoutuskorotusta, sinun pitää hankkia niitä varten oma verokortti Verohallinnolta.
- Jos saat kuntoutusrahaa, tilaa verokortti sosiaalietuutta varten.
- Jos saat kuntoutustukea ja kuntoutuskorotusta, tilaa verokortti eläkettä varten.
o Kun tilaat verokortin OmaVero-palvelussa, valitse eläkkeen lajiksi sekä "Kuntoutustuki" että "Kuntoutuskorotus".
o Jos tilaat verokortin Verohallinnosta puhelimella, pyydä että eläkeverokorttiisi lisätään maininta, että se koskee myös kuntoutuskorotusta.
Verohallinto lähettää verokortin sähköisesti suoraan Kevaan.
Milloin eläke maksetaan sinulle
Keva maksaa eläkkeen pankkitilillesi kerran kuukaudessa.
Eläkkeen maksupäivä ei ole kaikille sama. Keva maksaa eläkettä eri päivinä sen mukaan, oletko jäänyt eläkkeelle kunnan, hyvinvointialueen, valtion, kirkon, Kelan vai Suomen Pankin palveluksesta.
Katso tarkat eläkkeen maksupäivät sivulta Eläkkeen maksupäivät. Sivu ei ole selkokielinen.
Eläke maksetaan myös ulkomaille
Keva voi maksaa työeläkkeen suomalaiselle tai ulkomaiselle pankkitilille.
Sinun pitää maksaa suomalaisesta eläkkeestä verot Suomeen, vaikka asut ulkomailla. Tarvitset sitä varten eläketulon verokortin Suomesta. Tilaa verokortti Verohallinnosta.
Jos olet asunut ulkomailla yli kolme vuotta, Keva hakee sinun puolestasi verokortin eläkettä varten.
Lue lisää Suomen eläkkeen verotuksesta ulkomailla Verohallinnon sivulta. Sivu ei ole selkokielinen.
Ilmoita osoitetietosi Kevaan kerran vuodessa
Jos asut pysyvästi ulkomailla, sinun pitää ilmoittaa osoitetietosi Kevaan kerran vuodessa. Keva lähettää tämän vuoksi sinulle asumisilmoituksen kerran vuodessa. Täytä ilmoitus ohjeiden mukaan ja palaute se Kevaan.
Saat Kevasta työeläkekortin
Työeläkekortilla voit saada alennusta erilaisista palveluista.
Saat Kevasta työeläkekortin, jos olet
- vanhuuseläkkeellä
- työkyvyttömyyseläkkeellä tai
- työuraeläkkeellä.
Keva lähettää työeläkekortin sinulle erikseen postissa.
Kortissa on tekstit suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Voit käyttää korttia myös ulkomailla.
Voit ladata työeläkekortin myös puhelimeesi. Lue lisää sivulla Työeläkekortti. Sivu ei ole selkokielinen.
Näin muutat osoitteen, tilinumeron ja muita tietoja
Tee näin, jos muutat
Jos muutat, tee osoitteenmuutos Posti.fi-verkkosivuilla. Tämän jälkeen Keva saa tiedon uudesta osoitteestasi Digi- ja väestötietovirastosta. Sinun ei tarvitse ilmoittaa uutta osoitettasi meille erikseen.
Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille, jos nimesi vaihtuu
Jos etu- tai sukunimesi vaihtuu, Keva saa tiedon uudesta nimestäsi Digi- ja väestötietovirastosta. Sinun ei tarvitse ilmoittaa nimesi vaihtumisesta meille erikseen.
Tee näin, jos puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi muuttuu
Jos puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi muuttuu, päivitä tiedot itse Omat eläketietosi -palveluun. Muuta tiedot näin:
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Siirry Omat tietoni -sivulle
- tietokoneella klikkaa omaa nimeäsi sivun oikeassa yläkulmassa
- kännykällä tai tabletilla valitse valikosta kohta Omat tietoni. - Kirjoita henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi. Älä käytä työpaikkasi sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa.
Tee näin, jos pankkitilisi vaihtuu
Jos pankkitilisi vaihtuu, ilmoita uusi tilinumero Kevaan.
Helpoiten ilmoitat uuden pankkitilin sähköisesti Omat eläketietosi -palvelussa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Siirry sivulle "Ilmoita muutoksista".
- Valitse pudotusvalikosta kohta "Muuta tilinumeroa".
- Kirjoita tekstikenttään uusi tilinumerosi.
- Klikkaa Lähetä-painiketta.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, tulosta Pankkitilin muutos -lomake. Täytä lomake käsin. Lähetä se postissa osoitteeseen: Keva, 00087 KEVA.
Emme ota vastaan tilimuutoksia puhelimella tai sähköpostilla.
Toimi näin, kun eläkkeensaaja kuolee
Kun eläkkeensaaja kuolee Suomessa, Keva saa siitä tiedon suoraan Digi- ja väestötietovirastosta. Omaisten ei tarvitse ilmoittaa kuolemasta erikseen Kevaan.
Jos eläkkeensaaja on asunut ja kuolee ulkomailla, omaisten pitää ilmoittaa kuolemasta Kevaan mahdollisimman pian puhelimella tai kirjeellä.
Eläkkeen määrä muuttuu jokaisen vuoden alussa
Kaikkiin työeläkkeisiin tehdään yleensä pieni korotus joka vuosi tammikuun alussa. Tätä sanotaan työeläkeindeksiksi tai indeksikorotukseksi.
Keva tekee muutoksen eläkkeesi määrään tammikuussa automaattisesti.
Myös Kela voi maksaa tukia eläkeläiselle
Kela voi maksaa eläkkeensaajalle erilaisia tukia. Lue niistä tarkemmin Kelan sivulta Muut tuet eläkkeensaajalle.
Lisätietoja
Jos tarvitse lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun.
Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Kevan Omat eläketietosi -verkkopalvelussa voit hoitaa kaikki eläkeasiasi.
Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen.
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.