Eläkkeet Suomessa selkokielellä

Suomessa eläkkeitä hoitavat ja maksavat työeläkelaitokset ja Kansaneläkelaitos eli Kela. Suomessa on monta työeläkelaitosta. Työeläkelaitoksia ovat esimerkiksi Keva, Ilmarinen, Varma, Elo, Veritas ja Mela.
Keva hoitaa työeläkkeesi, jos työskentelet julkisella alalla. Ole yhteydessä Kevaan eläkeasioissasi, jos olet töissä
- kunnalla
- hyvinvointialueella
- valtiolla
- kirkossa
- Kelassa tai
- Suomen Pankissa.
Jos et ole töissä julkisella alalla, kysy työnantajaltasi, mikä työeläkelaitos hoitaa eläkeasioitasi.
Työeläke kertyy työstä
Kun olet töissä ja saat palkkaa, sinulle kertyy eläkettä. Sitä kutsutaan työeläkkeeksi.
Työeläkkeesi määrään vaikuttavat
- työuran pituus
- palkan suuruus ja
- tauot työurassa.
Työnantajat ja työntekijät kustantavat eläkkeet. Sitä varten ne maksavat työeläkemaksuja työeläkelaitokseen. Työeläkelaitokset sijoittavat rahat ja maksavat niillä eläkkeet.
Työnantajasi maksaa puolestasi eläkemaksut työeläkelaitokseen. Näet omasta palkkalaskelmastasi, kuinka suuri eläkemaksu on.
Jos olet yrittäjä, sinun pitää itse maksaa eläkemaksut työeläkelaitokseen. Keva ei hoida yrittäjien eläkeasioita. Jos olet yrittäjä, ole yhteydessä työeläkevakuutusyhtiöön.
Jos vaihdat Suomessa työpaikkaa, sinulle kertynyt työeläke säilyy. Et siis menetä kertynyttä työeläkettä, vaikka vaihdat työpaikkaa.
Näet kaikki tiedot sinulle kertyneestä eläkkeestä työeläkeotteelta. Lue lisää sivulta Työeläkkeen määrä selkokielellä.
Voit saada eläkkeen, kun olet täyttänyt eläkeiän. Ennen eläkeikää voit saada eläkettä, jos olet työkyvytön. Voit saada perhe-eläkettä, jos omaisesi kuolee. Lue lisää sivulta Työeläkkeet eri elämäntilanteissa selkokielellä.
Kela maksaa kansaneläkkeen ja takuueläkkeen
Jos työeläkkeesi on pieni, voit saada lisäksi kansaneläkettä tai takuueläkettä. Näistä eläkkeistä huolehtii Kela.
Lue lisää selkokielellä Kelan sivuilta:
Tietoa kansaneläkkeestä
Tietoa takuueläkkeestä
Eläke ulkomailta
Jos olet ollut töissä muualla kuin Suomessa, siitä on todennäköisesti kertynyt eläkettä. Jokaisella maalla on omat säännöt siitä, miten paljon eläkettä on kertynyt ja missä iässä eläkkeen voi saada.
Lue tarkemmin osiosta Eläkkeen hakeminen ja eläkepäätös selkokielellä, miten voit hakea ulkomailla kertynyttä eläkettä.
Lue lisää ulkomaan eläkkeistä työeläke.fi-palvelusta. Sivu ei ole selkokielinen.
Voit säästää itse eläkeaikaa varten
Työstä kertynyt eläke ei aina ole kovin suuri. Työeläke jää pieneksi, jos olet ollut vain lyhyen aikaa elämästäsi töissä. Jos haluat, voit säästää myös itse vanhuuttasi varten.
Omat säästöt eivät vaikuta työeläkkeen määrään tai vähennä työeläkettä.
Muut tuet eläkkeensaajalle
Kela voi maksaa tukia eläkkeensaajalle, jos eläke on pieni.
Lisätietoja eläkkeensaajan tuista löydät selkokielellä Kelan sivulta.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun.
Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Kevan Omat eläketietosi -verkkopalvelussa voit hoitaa kaikki eläkeasiasi.
Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen.
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.