Ratkaisuja tyypillisimpiin kysymyksiin
Olemme koonneet alle neuvot tyypillisimpiin kysymyksiin työnantajan verkkopalvelun käytössä.
Miten saan käyttövaltuudet Kevan työnantajan verkkopalveluun?
Omassa organisaatiossasi on henkilö, jolla on Suomi.fi-valtuutusoikeus. Ota häneen yhteyttä.
Työpaikallani ei ole valtuutusoikeudellista henkilöä, mitä tehdä?
Valtuutusoikeudellisen henkilön tehtävänä on huolehtia, että työntekijöillä on työtehtäviään tukevat valtuudet.
Julkiset organisaatiot, joiden allekirjoitusoikeudellinen henkilö ei ole rekisteröity kaupparekisteriin, tekevät valtuutusoikeushakemuksen Suomi.fissä. Kun organisaatiossa jollakin henkilöllä on valtuutusoikeus, hän voi antaa/poistaa valtuutuksia.
Jos organisaation allekirjoitusoikeudellinen henkilö on rekisteröity kaupparekisteriin, hän voi hallinnoida käyttövaltuuksia Suomi.fissä ilman erillistä valtuutushakemusta.
Minulla ei ole henkilökohtaista Suomi.fi-tunnistusvälinettä. Mitä teen?
Tutustu eri tunnistusvälineisiin ja hanki joku niistä. Suomi.fi-tunnistusvälineitä ovat:
- Henkilökohtaiset pankkitunnukset
- Mobiilivarmenne / Mobiilivarmenne.fi
- Varmennekortti / dvv.fi: Varmenteet ja kortit organisaatioille
Varmennekortti voi olla kansalaisvarmenteen sisältävä henkilökortti tai organisaatiovarmenteen sisältävä organisaatiokortti. Henkilökortteja myöntää Poliisi, organisaatiokortit myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Mikä on Suomi.fi-tunnistus
Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu. Palvelu on käytössä sähköisissä asiointipalveluissa, joissa käyttäjä pitää tunnistaa luotettavasti.
Sähköisten palveluiden käyttäminen on tietoturvallista, kun sinut on tunnistettu. Voit tunnistautua suomalaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla ja mobiilivarmenteella.
Minulla ei ole valtuutusta käyttää Kevan verkkopalvelua työnantajani nimissä.
Ota yhteyttä omassa organisaatiossasi henkilöön, joka voi myöntää Suomi.fi-valtuuksia Kevan työnantajan verkkopalveluun.
Organisaationi ei ole toimittanut salassapitositoumusta. Mitä teen?
Keva edellyttää, että organisaatio lähettää Kevaan verkkopalveluiden salassapitositoumuksen verkkopalvelun käyttöehdoista ennen kuin organisaation edustajat pääsevät palveluun. Toimita täytetty sitoumus Kevaan.
Mitä valtuuden tarkenne tarkoittaa?
Tarkennetta käytetään erikoistapauksissa, kun on tarve rajata tietojen näkyvyyttä. Sen voi tehdä työnantajakohtaisesti, maksupistekohtaisesti tai aliorganisaatiokohtaisesti.
Esimerkkki 1: Valtion eläkejärjestelmän piiriin kuuluvilla työnantajilla voi olla sama y-tunnus. Työnantajakohtaisella tarkenteella voi rajata valtuuksia työnantajittain. (Kaikki Suomi.fi-valtuudet)
Esimerkki 2: Ulkopuoliselle organisaatiolle myönnetään valtuus esim. yritykselle, jolta hankitaan perhehoito. Valtuutta tarkastella eläkemaksuja rajataan vain siihen maksupisteeseen, jota se hoitaa. Valtuuteen lisätään maksupisterajaus. (Suomi.fi-valtuus: Laskunsaajan eläkemaksutietojen katselu)
Esimerkki 3: Vanhoihin palvelusuhdetietoihin 2005 – 2018 halutaan rajata valtuudet aliorganisaatiokohtaisesti. (Suomi.fi-valtuus: Palvelussuhde- ja ansiotietojen ylläpito)
Tarkat ohjeet tarkenteiden muodostamiseen löytyvät https://www.keva.fi/tyonantajalle/suomi.fi/
Jos yhdessäkin kirjautuvan henkilön valtuudessa on tarkenne väärin, henkilö saa ilmoituksen: ”Tunnistetiedot ovat virheellisiä tai niissä on puutteita.” eikä hän pääse siitä eteen päin. Tarkista tarkenne ja ole yhteydessä käyttövaltuuksien myöntäjään omassa organisaatiossasi.
Saan ilmoituksen: ”Tunnistetiedot ovat virheellisiä tai niissä on puutteita” kun kirjauduin työnantajan verkkopalveluun. Mitä teen?
Saamasi valtuuden tarkenne on väärin muodostettu. Jos yhdessäkin kirjautuvan henkilön valtuuksissa on tarkenne väärin, henkilö saa ilmoituksen: ”Tunnistetiedot ovat virheellisiä tai niissä on puutteita.” eikä hän pääse siitä eteen päin. Tarkista tarkenne ja ole yhteydessä käyttövaltuuksien myöntäjään omassa organisaatiossasi
Tarkat ohjeet tarkenteiden muodostamiseen löytyvät https://www.keva.fi/tyonantajalle/suomi.fi/
Jos kyseessä on toiselle organisaatiolle annettu valtuus, tarkista, että saadussa asiointivaltuudessa y-tunnus näkyy asiakastunnuksena, ei aliorganisaatiotunnisteena. Jos y-tunnus näkyy aliorganisaationa, valtuus pitää poistaa ja saada uudelleen ilman y-tunnusta. Y-tunnus tulee automaattisesti valtuuden mukana, kun valtuuksia annetaan toiselle organisaatiolle.
Olen tilitoimiston edustaja, joka hoitaa asioita kunnan puolesta. Miten saan käyttöoikeuden?
Voit pyytää valtuuksia toiselta organisaatiolta mm. Suomi.fissä. Asiakasorganisaation y-tunnus tulee automaattisesti asiakkaan antaman asiointivaltuuden mukana. Y-tunnus lisätään edustamisvaltuuteen asiakastunnukseksi.
Jos tarvitset lisäksi tarkenteen, se on muodostettava oikein, muuten saamasi valtuudet eivät toimi.