Asiakaspalaute auttaa parantamaan työnantajan verkkopalvelua

Palvelut
Palvelut

Asiakkaiden tarpeet, ehdotukset ja yhteistyö ohjaavat vahvasti Kevan työnantajapalveluiden kehitystä. Näistä lähtökohdista uudistetaan jatkuvasti myös työnantajan verkkopalvelua. Tavoitteena on vaivaton asiointi ja asiakkaiden tarpeita vastaavat toiminnallisuudet.

Verkkopalvelusta työnantajat saavat tietoa mm. työnantajakohtaisista eläkemaksuista ja ajankohtaisista uutisista sekä työnantajien maksuttomista koulutuksista.

Avaintiedot-palvelun kautta työnantajat voivat seurata mm. työkyvyttömyyskustannusten kehittymistä tai tehdä työhyvinvointikyselyn.

Palvelukehityksessä apuna ovat olleet käyttäjien toiveet ja palautteet, joita verkkopalveluun saadaan aktiivisesti. - Seuraamme tarkkaan verkkopalvelun käyttöä ja asiakkaidemme palautteita ja teemme parannuksia ja kehitystyötä näiden pohjalta, kertoo verkkopalvelusta vastaava kehittämisasiantuntija Kirsti Lehtinen.

Työnantajakohtaiset tilastot ja tietoturvallinen viestipalvelu

Verkkopalvelussa on asiakkaiden käytössä viestit-toiminto, jonka kautta voi lähettää ja vastaanottaa työnantajapostia tietoturvallisessa yhteydessä. - Yritämme aktivoida asiakkaitamme tämän käyttöön, sillä viestit pysyvät siellä hyvässä tallessa eikä asiakkaan tarvitse huolehtia sähköpostien tallennuksesta tai yhteystietojen päivittämisestä, jos organisaatiossa tulee henkilömuutoksia, Kirsti Lehtinen kertoo.

Vuoden 2021 alussa työnantajakohtaiset tilastot, kuten eläköitymisennusteet, siirrettiin Avaintietoihin. - Tällä tavoin kaikki sairauspoissaoloihin, eläköitymiseen, työkyvyttömyyteen ja sen seurantaan liittyvä tieto löytyy yhdestä paikasta ja tietoa on myös helpompi hallita, Avaintietojen palvelutuoteomistaja Marina Rinnet kertoo.

Suomi.fi valtuuksien käyttö työnantajan verkkopalvelussa

Digi- ja väestötietoviraston käyttöönottama viranomaispalvelujen vahva tunnistautuminen koskee myös työnantajan verkkopalvelua. Kysymyksiä on tullut myös Katso-roolien käytön päättymisestä ja siirtymisestä kokonaan Suomi.fi -valtuuksien käyttämiseen asioinnissa.

- Näihin liittyen olemme saaneet paljon palautetta. Kaikkiin teknisiin kysymyksiin emme valitettavasti pysty vastaamaan, sillä valtuuksia hallinnoi Digi- ja väestötietovirasto. Aina etsimme kuitenkin asiakkaalle oikean tahon, joka osaisi kysymyksiin vastata.

Palautteesta parantamiseen

Työnantajan verkkopalvelua kehitetään jatkuvasti saatujen asiakaspalautteiden ja -tarpeiden pohjalta. Alla kooste viime aikoina saamistamme työnantajien palautteista ja mitä parannuksia niiden perusteella palveluun on tehty:

Palaute: Suomi.fi valtuuksien käyttöönotosta enemmän ja selkeämpää ohjeistusta

  • Kevan verkkopalvelun käyttäjille on pyritty tekemään entistäkin kattavammat ja ymmärrettävät ohjeistukset uusien valtuuksien käyttöönotosta. Ohjeita myös päivitetään säännöllisesti sitä mukaa, kun asiakkailta tulee niitä koskevia parannusehdotuksia, kommentteja tai kysymyksiä. Katso Kevan suomi.fi ohjeistus verkkosivultamme.

Palaute: Verkkopalvelun sivujen ja linkkien lataaminen on koettu hitaaksi ja siitä on annettu paljon palautetta.

  • Työnantajan verkkopalvelun käytettävyyteen on kiinnitetty kehitystyössä entistä enemmän huomiota. Viime vuonna uudistuneen ulkoasun lisäksi sivujen ja linkkien latautumista on parannettu käyttömukavuuden lisäämiseksi.

Palaute: Avaintiedoissa ei ole riittävästi ohjeistusta ja ohjeita ei löydy.

Avaintietojen käytön ja hyödyntämisen tueksi tehty materiaali on koottu keskitetysti palvelun Ohjeet-sivulle. Ohjekokonaisuuden uudistaminen ja päivitys on työn alla.

Palaute: Kaikki prosentteina esitetyt kaaviot olisi hyvä saada myös lukumäärinä. Infossa saisi olla tarkasti kerrottu mistä luvuista prosentit on laskettu ja mitä mikin termi tarkoittaa.

  • Avaintietojen kuvaajissa voi itse valita esitystavaksi prosentit tai eurot/kappaleet/henkilöt. Valintapainike löytyy kuvaajan yläreunasta. Infotekstejä on päivitetty selkeämmiksi.

Palaute: Kun Avaintietoihin pitää korjata työtapaturmakuluja, kaikki muutkin tiedot (keskeytykset ja tth-kustannukset) on päivitettävä.

Avaintietoihin on lisätty mahdollisuus korjata kustannustietoja erikseen, jos ko. vuoden keskeytystiedot on jo aiemmin toimitettu. Bonuksena asiakas saa toimituksesta laaturaportin, joka auttaa häntä paikallistamaan ja korjaamaan toimitetuissa tiedoissa mahdollisesti olleita virheitä.

Palaute: Eläkemaksuissa olevat excelit pitäisi olla yksinkertaisempia ja helpommin muokattavia.

  • Olemme parantaneet Laskun perusteet -tiedostojen käytettävyyttä. Excelin käytettävyyttä on parannettu siten, että tietojen suodattaminen on nyt mahdollista. Lisäksi näytettävien tietojen sarakejärjestystä muutettiin siten, että laskutetut ansiotiedot näytetään heti excelin ensimmäisistä sarakkeista alkaen (aiemmin laskuun ja laskentaan liittyvät yleiset tiedot olivat tässä kohdassa).

Kiitos kaikille asiakkaille, jotka annatte meille palautetta. Palaute palvelusta, sekä positiivinen että kehittävä, on erittäin arvokasta.

Kannustamme jatkossakin antamaan meille palautetta ja kertomaan mielipiteesi palveluistamme. Pääset antamaan palautetta työnantajan verkkopalvelun palaute-linkin kautta. Voit olla myös yhteydessä asiakasneuvontaamme.