Osa Kevan lähettämistä paperikirjeistä ei ole lähtenyt asiakkaille Postin virhetilanteen vuoksi

Eläkkeet
Eläkkeet

Osa Kevan henkilöasiakkailleen lähettämistä paperikirjeistä ei ole lähtenyt vastaanottajille 27.12.2022-13.3.2023 välisenä aikana. Syynä on Postin tietojenkäsittelyyn liittynyt virhetilanne. Asiakkaat saavat nämä kirjeet maaliskuun loppuun mennessä.

Keva käyttää henkilöasiakkaidensa kirjeiden postituksessa Suomi.fi-viestejä, joissa paperikirjeiden jakelun hoitaa Posti. Maaliskuun puolivälissä havaittiin, että 27.12.2022-13.3.2023 välisenä aikana lähes 5 000 Kevan lähettämää kirjettä ei ollut lähtenyt kirjepostilla eteenpäin. Kaikista Kevan tänä aikana lähettämistä kirjeistä tämä on noin 2 %.

Syynä on tulostuksessa havaittu, Postin tietojenkäsittelyyn liittynyt virhetilanne. Virhetilanne on nyt korjattu. Jatkossa kirjeet lähtevät asiakkaille normaalisti.

Kirjeet on lähetetty myös sähköisessä muodossa kaikille Kevan asiakkaille Omat eläketietosi -palveluun. Sähköiset kirjeet ovat saapuneet vastaanottajille ajallaan, ja ne ovat olleet koko ajan luettavissa Kevan sähköisessä Omat eläketietosi -palvelussa.

Digi- ja väestötietovirasto ja Posti ovat toimittaneet Kevalle tiedon lähettämättä jääneistä kirjeistä. Posti lähettää nämä paperikirjeet Kevan asiakkaille mahdollisimman pian ja niiden tulisi olla vastaanottajilla maaliskuun aikana.

Myöhässä lähetettäviin kirjeisiin liitetään saate, jossa kerrotaan virheestä. Saatteella kerrotaan myös, miten henkilön pitää toimia, jos myöhässä saapuva asiakirja on päätös, josta on mahdollista valittaa. Valitusaikaa ei lasketa alkuperäisen kirjeen lähettämispäivän mukaan, vaan uuden postituspäivän mukaan.

Pahoittelemme virhetilanteesta aiheutunutta haittaa.