Berättelser om arbete – Stöd för yrkeskarriären genom kompetensutveckling, inlärningsförmåga och motivation

Arbetsliv Karriärberättelse
Arbetsliv Karriärberättelse

När det gäller att stödja yrkeskarriären betonar Kevas kundchef Kaisa Hakkarainen och servicechef Jesse Vinnari vikten av att lyssna på arbetstagarna, diskutera olika inlärnings- och karriäralternativ och leda arbetstagarnas motivation.

Kaisa Hakkarainen och Jesse Vinnari är överens om att yrkeskarriärerna kan utvecklas i många olika riktningar. En karriär kan bestå av mycket olika komponenter som tillsammans bildar en egen unik helhet.

De utmanar den traditionella uppfattningen enligt vilken karriärutveckling innebär att man stiger steg för steg mot en chefs- eller ledarskapsposition.

Även om karriären hos en del utvecklas i denna riktning av sig själv kan man också bygga upp yrkeskarriären till exempel genom kontinuerlig utveckling av den egna kompetensen och rörlighet inom det egna yrkesområdet.

Karriärledning stöder arbetsförmågan

Kaisa ansvarar för samarbetet med arbetsgivarkunder i sitt arbete. Hon har hand om kundrelationerna i fem välfärdsområden och deras aktiebolag.

– Vi pratar med kunderna mycket om de teman som utmanar den offentliga sektorn, tillgången till personal och dragnings- och hållkraft. Arbetskraftens tillräcklighet påverkar hela personalens arbetsförmåga och ork i arbetet.

Yrkeskarriärerna är ett av de teman som lyfts fram i diskussionerna – hur man genom karriärledning kan stödja arbetsförmågan och minska risken för arbetsoförmåga.

Kaisa Hakkarainen 400x500 px.jpg– Det är viktigt att man värnar om kompetens, lärande och inlärningsförmåga och erbjuder möjligheter att lära sig nytt, diversifiera kompetensen och prova nya saker, säger Kaisa.

– Vi betonar att man under karriären kan övergå till olika uppgifter också inom det egna yrkesområdet, man kan byta arbetsplats och på så sätt utveckla sin kompetens. Vi talar om en så kallad horisontell övergång i yrkeskarriären.

– Kevas arbetsgivarkunder är offentliga organisationer som i genomsnitt har ett stort antal arbetstagare. De kan ofta erbjuda många möjligheter till olika karriärbyten, också inom det egna yrkesområdet. Insatser bör göras för att öka rörligheten.

Stora yrkesområden såsom utbildning, småbarnspedagogik och social- och hälsovård har strikta formella behörighetsvillkor. Det tar också tid att introducera nya arbetstagare. Därför är det särskilt viktigt att satsa på hållkraften.

– I stället för att arbetstagaren helt byter yrke eller studerar till en helt ny examen är ett alternativ att erbjuda möjligheter till rörlighet inom det egna området och därmed samla ny kompetens och erfarenhet. Detta upprätthåller också motivationen och stöder arbetsförmågan.

Chefen stöder arbetstagaren vid funderingar kring karriären

Jesse är chef i Kevas pensionstjänstenhet. Han betonar chefens roll i att stödja yrkeskarriärerna.

– För mig börjar allt från att kartlägga olika karriärvägar. Jag måste lyssna på arbetstagarens åsikter och uppfattningar om sin karriär.

Jesse påpekar att naturen av chefsarbetet och innehållet i det är annorlunda än i expertarbete. I ledningsarbetet betonas annat innehåll än att upprätthålla djup expertkompetens.Jesse Vinnari 400x500 px.jpg

- Även om chefen är bra på ett visst kompetensområde för tillfället, är situationen inte nödvändigtvis densamma om några år. Utvecklingen går framåt, och chefen har ofta inte tid att bekanta sig med detaljerna i ämnesområdet på samma sätt som en expert i sitt arbete.

I stället bör chefen lösgöra sig från rollen som expert och fokusera på att stödja arbetstagaren, lyssna och ställa frågor om karriären, i vilken riktning karriären kunde utvecklas och vilka möjligheter det finns för det.

– Ibland kan det hända att arbetstagaren har gjort samma jobb under en lång tid och har så att säga slut på idéerna, och det är svårt att själv se vilka andra möjligheter som finns. Då kan chefen hjälpa arbetstagaren att också tänka på andra möjligheter.

Bra motivation kräver lyssnande och ledarskap

Jesse betonar också hur viktigt det är att leda motivationen.

– Man måste vara lyhörd för stämningen i teamet och hos dess medlemmar och fundera på hur man kan leda den.

– När arbetstagarna mår bättre på jobbet har de också mycket lättare för att acceptera nya saker. Om man å andra sidan mödosamt kämpar sig igenom arbetsdagen och arbetsveckan och är stressad redan färdigt orkar man inte ta sig an nya uppgifter. Om man kan anpassa arbetsbelastningen efter motivationen, kan man plötsligt göra saker som man kanske inte alls har tänkt på att göra.

I arbetslivet ställs alla inför situationer där man måste lära sig nytt. Jesse säger att normal förändringsledning innebär att vi erkänner att vi alla lär oss på olika sätt.

– Det här betyder alltså också att chefen ska lyssna och vara närvarande. När du träffar människor och lär känna dem är det lättare att identifiera olika sätt och behov av lärande och ändra handledningen i enlighet med det.

Kaisa påminner om att väldigt många i arbetslivet är nöjda med sitt arbete och sina rutiner. Ibland kan det också kännas svårt att lära sig nytt på grund av tidigare dåliga erfarenheter, till exempel på grund av olika inlärningssvårigheter.

– Det är viktigt att ingen glöms bort i arbetsgemenskapen. Allas kompetens och motivation måste tas om hand. Det kräver redan en helt annan typ av kompetens och känslighet av chefen i sådana inlärningssituationer där det förekommer inlärningssvårigheter eller liknande. Man måste se till att alla hänger med, eftersom konsekvenserna kan återspeglas i arbetsförmågan och även i ökad frånvaro.

Varje karriärväg är unik

Vändningar i yrkeskarriären påverkas ofta inte bara av studier och arbetserfarenhet utan också av andra aspekter av livet: personliga intressen, hobbyer, livssituationer, till och med av slumpen. Så har det också varit med Kaisa och Jesse.

Kaisa har mångsidig erfarenhet av teman kring arbetsförmåga och ledarskapsutveckling. Under sin yrkeskarriär har hon kontinuerligt utvecklat sin egen kompetens genom studier och avlagt flera högskoleexamina. Studierna har kompletterat de kompetensområden som behövs för det nuvarande jobbet.

Jesses yrkeskarriär har hoppat från ett yrkesområde till ett annat, och dessutom har han utnyttjat sina intressen och styrkor då han bytt karriär.

Bakom sig har han en karriär i teatervärlden. Förutom skådespelarstudier och arbete ledde Jesse sin egen teater i flera år. När livssituationen förändrades och det blev svårt att kombinera teatervardagen med det övriga livet var det dags att gå vidare.

Han sadlade om till ett helt annat område. Hans studier i statsvetenskap ledde honom till samhällspolitik. Denna väg förde honom så småningom till Keva, där arbetsuppgifterna kombinerar kunskaperna från studierna, ledarskapserfarenheten från tidigare jobb och hans egna intressen på ett trevligt sätt.

Både Kaisa och Jesse uppmuntrar att utnyttja egna intressen i yrkeskarriären. Till exempel hobbyer kan föra med sig lärdomar som ofta kan vara användbara i arbetet.


Keva erbjuder sina arbetsgivarkunder information och olika verktyg för att stödja yrkeskarriärerna. Med hjälp av dem kan man med arbetstagaren fundera på kompetensen, styrkorna och tankarna kring yrkeskarriären.

Kevas inlärningsmiljö innehåller karriärmaterial för att stödja chefernas kompetens. Arbetsboken Kompassen är avsedd för att reflektera över karriären. Inom ramen för projektet Hållbart arbetsliv har man tillsammans med arbetsgivarkunder pilottestat metoder inom karriärplanering. Inom projektet har man också utvecklat appen Hållbar karriär. Arbetstagarna i den offentliga sektorn kan använda den för att se över sin egen karriär och studera åtgärder som stöder arbetsförmågan.