Berättelser om arbete: Artificiell intelligens och robotik förändrar arbetet

Arbetsliv
Arbetsliv

Artificiell intelligens och robotik revolutionerar arbetslivet i många branscher, inklusive arbetspensionsbranschen. Ira-Maria Kovalainen och Jaakko Ristola från Keva berättar hur tekniska innovationer påverkar deras arbete och hur de kan förändra arbetslivet i framtiden.

Ira-Maria har arbetat på Keva i 10 år, inledningsvis inom kundservice och senare med pensionsbeslut i ålderspensionsenheten. Hennes arbete har automatiserats avsevärt, vilket har förändrat hennes roll.

Ira Maria 250.jpg

– Jag jobbar med Elmo-systemet. Elmo behandlar pensionsansökningar och fattar pensionsbeslut automatiskt. På sätt och vis är systemet min kollega. Dess inbyggda automatik styr verksamheten och reglerar de följande åtgärderna, säger Ira-Maria.

Enligt Ira-Maria möjliggör automatisering effektivare och snabbare service för kunderna.

Jaakko är koordinator för data- och analysteamet och han har arbetat över sex år på Keva. Arbetet innebär en hel del samordning, uppföljning av den tekniska utvecklingen och underhåll av system.

– Arbetet i vårt team är inte särskilt automatiserat i sig, men resultaten automatiserar ofta det arbete som gjorts manuellt tidigare, berättar Jaakko.

Jaakko 250.jpg

Båda har blivit bekanta med AI-verktyg genom olika försök även om utnyttjandet av AI i de egentliga arbetsuppgifterna fortfarande är begränsat.

– Än så länge använder jag artificiell intelligens för mina egna ändamål i arbetet, men vi ser allt fler lösningar som utnyttjar artificiell intelligens vid exempelvis klassificering och bearbetning av kundrespons, säger Jaakko.

Båda uppskattar att artificiell intelligens och automatisering kommer att spela en allt större roll i framtiden. Ira-Maria tror att automatisering kommer att möjliggöra snabbare och mer exakta beslut.

– Arbetets karaktär kommer att förändras när rutinuppgifter blir automatiserade.

Jaakko påpekar att AI har potential att ersätta utförande uppgifter, men att den inte kan ersätta djupare kompetens om verksamheten.

– Det aktuella utförande arbetet kommer att ersättas av utförande arbete för underhåll av artificiell intelligens. Det är viktigt att vi har en förståelse för de affärsverksamhetsprocesser som automation och artificiell intelligens ska utföra, betonar han.

Båda har också funderat på utmaningarna med den ökande användningen av artificiell intelligens. Ira-Maria nämner bland annat risker relaterade till dataskydd och felaktig information.

– Om kunden får falsk information från AI, vem tar ansvar? Användningen av AI kräver noggrannhet och ansvar, säger hon.

– AI-lösningar bygger på data, vilket kan leda till fel om bakgrundsmaterialet inte är av hög kvalitet, fortsätter Jaakko.