”Miksi kirjautuminen verkkopalveluun ei onnistu?”

Palvelut Työnantajan ohjeet
Palvelut Työnantajan ohjeet

Kiitos jälleen työnantaja-asiakkaillemme palautteesta, jota olemme saaneet työnantajien asiointikanaviin ja digitaalisiin palveluihin liittyen. Kokosimme alle vastauksia meille lähetettyihin kysymyksiin.

Avaintiedot-palvelu

Asiakkaan palaute: Vaikka kirjautuminen ja työnantajan valinta on aika “monivalintainen", itse palvelu on tosi hyvä - tiedot ovat löydettävissä ja "selkoesitettyjä".

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta. Verkkopalvelussa on käytössä julkishallinnolle yhteinen vahva Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet. Tunnistautumisen jälkeen käyttäjä siirtyy joko suoraan työnantajan verkkopalvelun etusivulle tai edustajuuden valinta -sivulle, jos käyttäjällä on valtuus edustaa useampaa työnantajaa. Lisätietoja Suomi.fi-valtuuksien käytöstä löydät verkkosivultamme: Työnantajan verkkopalvelu.

Asiakkaan palaute: En löytänyt sivustolta selkeitä ohjeita, miten edetä ja mistä löydän mm. kyselyn. Sekavaa pomppimista edestakaisin ja jäi epäselväksi, miten edetä, kun en löytänyt kyselystä tarkempaa tietoa.

Asiakaspalvelumme vastaa: Pahoittelemme, että etsimääsi tietoa ei löytynyt. Kyselyihin pääsee Avaintietojen etusivulla olevasta työkaluvalikoista, kohdasta ”Kyselyt”. Epäselvissä tilanteissa tai tiedon ollessa hukassa kannattaa ottaa yhteyttä omaan asiakaspäällikköönne tai työnantaja-asiakkaan neuvontaan osoitteessa kevapalvelu[at]keva.fi – autamme mielellämme palveluiden käyttämisessä!

Asiakkaan palaute: Verkkopalvelu on tärkeä ja täynnä paljon hyvää asiaa ja tietoa. Sivusto on kuitenkin jotenkin sekava ja huonosti hahmotettavissa, tätä voisi kehittää.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta. Pyrimme parantamaan palvelun käytettävyyttä jatkuvasti seuraamalla palautteiden lisäksi kävijädataa.

Eläkemaksut

Asiakkaan palaute: Käyttöä aloittaessa oli hankala löytää tarvittava tieto. Tiedostojen suuruus hankaloittaa käsittelyä. Kaipaisin sitä, että löydän helpommin tiedot henkilöittäin.

Asiakaspalvelumme vastaa: Yksittäisen henkilön tietoja tarkistettaessa kannattaa hyödyntää Palkkaperusteisen maksun ”laskutetut ansiot - laaja haku” -sivua ja valittavia hakuvaihtoehtoja. Jos et tarvitse laskutettujen ansioiden maksupäivätasoista tietoa, kannattaa käyttää hakuehtona ”Hae laskutetut ansiot vuositasolla yhteensä”. Haulla saa listauksen valitun vuoden laskutetuista ansioista yhteensä henkilöittäin, aliorganisaatioittain ja rekisteröintiperusteittain eriteltynä.  

Asiakkaan palaute: Hieman takkuilee vaihto yritysten välillä, heittää välillä ulos. Tai sitten on vaikean löytää, mistä pystyy vaihtamaan yritystä.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta! Kaikessa viranomaisasioinnissa käyttöön otettu Suomi.fi-tunnistus eli vahva tunnistautuminen on tuonut kirjautumiseen lisävaiheita, mikä ilmenee varsinkin vaihtaessa työnantajaa. Eläkemaksut- osion oikeassa yläreunassa on Vaihda työnantaja -linkki, josta siirrytään Suomi.fi-tunnistussivulle ja yrityksen valintaan. Tämän jälkeen näkymä avautuu suoraan työantajan verkkopalvelun etusivulle tai edustajuuden valinta -sivulle riippuen siitä, onko samalla y-tunnuksella useampi vakuutus.

Asiakkaan palaute: Selkeä ja helppo käyttää / Löydän helposti etsimäni.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteesta, seuraamme käyttöä ja palautteita jatkuvasti ja pyrimme kehittämään käytettävyyttä edelleen asiakasystävällisemmäksi.

Työnantajan verkkopalvelu

Asiakkaan palaute: Palvelussa ei voi lähettää pdf-muodossa tiedostoja, joka on kuitenkin yleisin tapa lähettää tiedosto.

Asiakaspalvelumme vastaa: Kiitos palautteestasi. Pdf-tiedoston lähettämismahdollisuus vaihtelee verkkopalvelun Viestit-osiossa aihekohtaisesti sen mukaan, minkä laajuisella Suomi.fi-valtuudella viestin lähettäjä on kirjautunut työnantajan verkkopalveluun. Viesti-osiossa viestien aiheet näkyvät käyttäjälle Suomi.fi-valtuuksien mukaan. Osa aiheista näkyy kaikille kirjautuneille, mukaan lukien käyttövaltuudet, joilla ei voi tarkastella työntekijöiden henkilötunnuksia. Jos lähetettävä viesti koskee aihetta, joka on kaikkien Suomi.fi-valtuuksien käytettävissä, on pdf-tiedoston tai kuvan lähettäminen tietosuojan takia estetty palvelussa. Tällä pyrimme estämään sen, ettei kukaan vahingossa lähetä liitteissä tai kuvissa henkilötunnuksia.

Asiakkaan palaute: Yritin kirjautua ensimmäisen kerran, mutta en onnistunut.

Asiakaspalvelumme vastaa: Pahoittelemme, ettei kirjautuminen ole onnistunut. Jos kirjautumisessa on vielä ongelmia, otathan yhteyttä kevapalvelu[at] keva.fi kuvaillaksesi tarkemmin, mitä kirjautumisen yhteydessä tapahtui. Mukaan kannattaa liittää kuvakaappaus sivusta, mihin on päässyt.

Työnantajan verkkopalvelu -sivulta löytyy ohje ensi kertaa kirjautumiseen. Sen yhteydessä tulee rekisteröityä käyttäjäksi. Ohje kirjutumiseen ensi kertaa (pdf).  

Asiakkaan palaute: Yleisesti ottaen käyttö on helppoa ja nopeaa. Kuitenkin erilaisten lomakkeiden sähköinen lähettäminen on hankalaa.

Asiakaspalvelumme vastaa: Olemme koonneet työnantajan lomakkeet (mukaan lukien ns. TAK-lomake) avoimille verkkosivuillemme: Miten työnantaja toimii, kun työntekijä hakee eläkettä tai kuntoutusta.

TAK-lomakkeet kannattaa toimittaa uuden turvalomakepalvelumme kautta. Palvelu on otettu käyttöön ja lisäämme syksyn kuluessa palveluun muitakin työnantajien tarvitsemia lomakkeita. Ohjeen turvalomakepalvelun käyttöön löydät myös verkkosivuiltamme: Ohje - turvalomakepalvelu (pdf).

Asiakkaan palaute: Jos työntekijä täyttää itse Omat eläketietopalvelussa esim. ilmoituksen osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtymisestä, niin mitä kautta työantaja voi ilmoittaa häneltä tarvittavat tiedot eli osa-aikatyön alkamisajan ja ansion?

Asiakaspalvelumme vastaa: Työntekijä voi itse tehdä ilmoituksen Omat eläketietosi -palvelussa. Jos se ei ole mahdollista, työntekijä voi myös täyttää ennakkopäätöksen liitteenä olevan ilmoituslomakkeen yhdessä työnantajan kanssa ja postittaa sen Kevaan.