Anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter
Arbetsgivaren anmäler alla löner som betalats till arbetstagarna till inkomstregistret (skatt.fi) efter varje löneutbetalning. Uppgifterna ska i regel anmälas inom fem dagar från det att lönen betalats ut.
Anvisningar om anmälan till inkomstregistret finns på inkomstregistrets egen webbplats: Inkomstregistrets detaljerade anvisningar (Skatt.fi)
Keva får de uppgifter som omfattas av pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) via inkomstregistret för beräkning av pensioner och pensionsförsäkringsavgifter. På den här sidan finns Kevas anvisningar för anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter (se Kevas anvisningar och koder), som kompletterar inkomstregistrets anvisningar för anmälan. I anvisningarna uppges bland annat vilka uppgifter som är obligatoriska i anställningar som försäkrats enligt OffPL.
Varför är det viktigt att anmäla korrekta uppgifter?
Det är viktigt att korrekta och felfria uppgifter om inkomster och anställningar anmäls till inkomstregistret. Uppgifterna inverkar på storleken på de pensionsavgifter som tas ut av arbetsgivaren och på den pension som arbetstagaren får i sinom tid. Då uppgifterna om anställningar och inkomster är korrekta går också pensionshandläggningen snabbare.
Korrigering av uppgifterna
Om det finns fel eller brister i de uppgifter som anmälts till inkomstregistret ska uppgifterna korrigeras i inkomstregistret enligt dess anvisningar.
Om du korrigerar uppgifter för åren 2005–2018 ska du anmäla uppgifterna i Kevas webbtjänst för arbetsgivare i punkten Korrigering av inkomstuppgifter.
Keva kontrollerar de inkomstuppgifter som arbetsgivarna anmält till inkomstregistret och som därifrån överförts till arbetspensionsbranschens intjäningssystem. Läs mer på vår webbplats: Inspektioner av arbetsgivarna
Kevas anvisningar och koder 2025
Anmälan av anställnings och inkomstuppgifter till inkomstregistret_OffPL 2025.pdf (738 kb) Kevas OffPL koder 2025.pdf (147 kb)Inkomster som försäkras enligt OffPL
I tabellerna nedan (pdf) ser du vilka löner som omfattas av OffPL. Tabellerna upptar de vanligaste lönerna, arvodena och övriga ersättningar.
På de flesta inkomstslagen tillämpas samma tolkning som på ArPL-inkomster. Närmare anvisningar finns i Pensionsskyddscentralens tjänst Arbetspensionslagstiftningen på adressen https://www.telp.fi/sv/.
Vilka inkomster omfattas av OffPL försäkring.pdf (177 kb)Kevas tidigare anvisningar och koder
Anvisningar och koder 2024
Anmälan av anställnings- och inkomstuppgifter till inkomstregistret 2024.pdf (353 kb) Kevas OffPL-koder 2024.pdf (123 kb)Anvisningar och koder 2023
Anmälan av anställnings- och inkomstuppgifter för anställningar som försäkrats enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) till inkomstregistret.pdf (598 kb)Kevas pensionsarrangemangnummer och underorganisation
En del av de uppgifter som är frivilliga i inkomstregistret är obligatoriska uppgifter vid anmälan av anställningar som försäkrats enligt OffPL. Dessa inkluderar bland annat anställningens giltighet, pensionsarrangemangnummer och Kevas underorganisationskod (= Betalarens underorganisation enligt Kevas anmälarkoder).
Kevas underorganisation är en aktör som självständigt lämnar löneuppgiftsanmälningar enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) till inkomstregistret. Underorganisationen ska ges en identifierare och ett namn. Underorganisationens identifierare och namn är obligatoriska uppgifter när arbetsgivaren anmäler uppgifter om anställningar och inkomster som omfattas av OffPL till inkomstregistret.
- Keva ger nya arbetsgivare det pensionsarrangemangnummer och Kevas underorganisation som ska användas vid anmälan till inkomstregistret.
- Underorganisationens identifierare är 3–6 tecken lång och den ska bestå av siffror.
- Underorganisationens namn kan vara detsamma som försäkringens (pensionsarrangemangets) namn.
- Underorganisationens identifierare och namn fastställs i regel av arbetsgivaren.
- Keva grundar underorganisationens identifierare i sitt kundregister enligt arbetsgivarens anmälan och skickar per e-post en bekräftelse på den grundade identifieraren till arbetsgivaren. Uppgifter kan anmälas till inkomstregistret först efter att detta har gjorts.
I ett senare skede kan arbetsgivaren behöva en ny underorganisation (aktör) för sina egna funktioner. En ny underorganisation kan till exempel vara en viss sektor hos arbetsgivaren (såsom ekonomiförvaltning, fostran, kultur, räddningsväsendet e.d.).
Ett eget material ska lämnas till inkomstregistret för varje underorganisation Du kan kontrollera underorganisationsuppgifterna i Kevas webbtjänst för arbetsgivare i punkten Arbetsgivarens uppgifter.
Vilka uppgifter påverkas av underorganisationen?
Underorganisationens identifierare inverkar på vilka uppgifter om inkomster och anställningar som kan granskas per underorganisation i Kevas webbtjänst för arbetsgivare och på hurdan statistik Keva tar fram. Om till exempel alla sektorer i organisationen har en egen identifierare för underorganisation kan man i webbtjänsten för arbetsgivare granska följande uppgifter per sektor:
- pensioneringsprognoser
- pensionsavgifter
- statistik över rehabilitering och pensioner
- organisationens personalstruktur
- statistik över arbetsoförmåga
Uppgiften om underorganisation används i olika sammanhang. I den första fasen kommer uppgiften om underorganisation att användas i personaluppgifter och nya pensioneringsprognoser. Under de följande åren kommer den att läggas till i ansöknings- och pensionsrapporter. Keva får de underorganisationsuppgifter som behövs för olika databaser från inkomstregistret.
Du kan anmäla nya underorganisationer eller ändringar i tidigare uppgifter till Keva med den här blanketten Anmäl uppgift om Kevas underorganisation eller den som sköter anmälningstrafiken eller om ändringar i uppgifterna (Forms-blankett)
Anmälningsansvarig
Den anmälningsansvariga är er kontaktperson i frågor kring anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter. För varje underorganisation kan man uppge bara en kontaktuppgift för den anmälningsansvariga.
Vi skickar anvisningar om OffPL-försäkring och anmälan till inkomstregistret till den anmälningsansvariga. Vid behov kontaktar vi den anmälningsansvariga också i ärenden som gäller pensionsförsäkring och anmälningar till inkomstregistret. Observera att alla meddelanden som är avsedda för den anmälningsansvariga skickas till avsnittet Meddelanden i Kevas webbtjänst för arbetsgivare. För att skicka och ta emot meddelanden krävs en Suomi.fi-fullmakt. Mer information om nödvändiga fullmakter finns på Kevas webbplats.
Uppgifterna om den anmälningsansvariga meddelas till Keva med en elektronisk blankett (Forms-blankett).
Inverkan av organisationsförändringar på anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter
Organisationsförändringar inverkar ofta såväl på pensionsavgifter och personalens pensionsskydd som på anmälan av inkomst- och anställningsuppgifter.
Med organisationsförändring avses i detta sammanhang till exempel sammanslagning av två eller flera arbetsgivare, upphörande av arbetsgivarens verksamhet eller överföring av personalen till att omfattas av ArPL-försäkring.
Om en organisationsförändring planeras, gör så här:
- Meddela om den kommande förändringen i avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare (”Övriga ämnen”)
- Se också till att Suomi.fi-fullmakterna för webbtjänsten för arbetsgivare är uppdaterade.
Ändring eller upphörande av ett pensionsarrangemangnummer i samband med en organisationsförändring påverkar anmälan av uppgifter till inkomstregistret.
Uppgift om att anställningen upphör och börjar lämnas till inkomstregistret med en anmälan som innehåller uppgifter enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) för att Keva ska få tillgång till uppgiften.
Kolla med lönesystemleverantören att uppgifterna om de personer som överförs anmäls till inkomstregistret enligt anvisningarna nedan.
Anmälan av uppgifter till inkomstregistret – den organisation som överlåter personal
- Avslutande av anställning för de arbetstagare som överförs: Som anställningens slutdatum anmäls till inkomstregistret den tidpunkt då personens anställning i den överlåtande organisationen upphör. Anmälan ska göras med den överlåtande organisationens pensionsarrangemangnummer.
- Oavlönad ledighet: Om personen är på oavlönad ledighet anmäls slutdatum för anställningen med en löneuppgiftsanmälan utan inkomst.
Anmälan av uppgifter till inkomstregistret – den organisation som tar emot personal
- Startdatum för ny anställning: Som startdatum för anställningen för de personer som överförs anmäls till inkomstregistret dagen efter avbrottet.
- Uppgifter i anmälan: I löneuppgiftsanmälan används den mottagande organisationens pensionsarrangemangnummer och identifieraren för Kevas underorganisation. Identifieraren kan kontrolleras i Kevas webbtjänst för arbetsgivare.
- Oavlönad ledighet: Om personen är på oavlönad ledighet anmäls anställningen till inkomstregistret utan inkomst och dagen efter avbrottet anmäls som startdatum.
Exempel:
Två organisationer slås samman och en ny organisation inleder sin verksamhet 1.1.2026:
- Anmäl 31.12.2025 som slutdatum för anställningarna för personalen i den överlåtande organisationen till inkomstregistret. I dessa anmälningar används den överlåtande organisationens pensionsarrangemangnummer.
- Den nya organisationen meddelar 1.1.2026 som startdatum för de anställningar som fortsätter. I dessa anmälningar används den mottagande organisations pensionsarrangemangnummer.
- Eventuella inkomster som betalats retroaktivt efter ändringen ska anmälas till inkomstregistret i enlighet med betalningsprincipen enligt betalningsdagen.
- Det pensionsarrangemangnummer och Kevas underorganisation som används i anmälan ska vara i kraft på den anmälda betalningsdagen.
- Om den mottagande organisationen betalar retroaktiva inkomster som hänför sig till tiden hos den överlåtande organisationen, används betalarens pensionsarrangemangnummer i anmälan till inkomstregistret. I detta fall kan man som anställningens giltighet anmäla den anställningstid hos den överlåtande organisationen som inkomsterna hänför sig till.
- Keva kan inte ta ställning till vilken arbetsgivare som ska bära det slutliga ansvaret för kostnaden.
Detta säkerställer att uppgifter överförs korrekt och att anställningarna fortsätter oavbrutet under den nya organisationen.
Kevas nyhetsbrev - Aktuellt om pensionsförsäkring
- Aktuellt om pensionsförsäkring - oktober 2025
- Aktuellt om pensionsförsäkring - maj 2025
- Aktuellt om pensionsförsäkring - mars 2025
- Aktuellt om pensionsförsäkring - december 2024
- Aktuellt om pensionsförsäkring - oktober 2024
- Aktuellt om pensionsförsäkring - maj 2024
- Aktuellt om pensionsförsäkring - mars 2024
