Invalidpensionsavgift
Invalidpensionsavgiften är en del av den lönebaserade pensionsavgiftsprocenten för Kevas medlemssamfund och statliga arbetsgivare. Syftet med invalidpensionsavgiften är att uppmuntra arbetsgivaren att satsa på upprätthållande av arbetsförmågan och att söka lösningar på att erbjuda arbete till partiellt arbetsföra arbetstagare.
Arbetsgivarens invalidpensionsavgiftsprocent beräknas på förhand för följande år. Den faktureras utifrån de inkomster som berättigar till pension som en del av arbetsgivarens lönebaserade pensionsavgift.
Den genomsnittliga invalidpensionsavgiften motsvarar i praktiken den genomsnittliga invalidpensionsdelen i ArPL-avgiften i arbetspensionssystemet för den privata sektorn.
Beräkningsgrunderna för invalidpensionsavgiften ändras fr.o.m. 1.1.2025
Beräkningsgrunderna för invalidpensionsavgiften för Kevas medlemssamfund och statliga arbetsgivare ändras fr.o.m. 1.1.2025. Ändringarna inverkar på bestämningen av invalidpensionsavgiften för stora och medelstora arbetsgivare. Konsekvenserna syns för första gången år 2029.
Kevas nyhet 16.12.2024: Bestämningen av invalidpensionsavgiften ändras
Syftet med ändringarna är att sänka arbetsgivarens tröskel att anställa personer över 55 år och partiellt arbetsföra. Läs mer nedan i punkten Konsekvenser av ändringen.
Från och med 1.1.2025 påverkar en person som anställts som ny arbetstagare i ett fall av arbetsoförmåga inte arbetsgivarens invalidpensionsavgift när
- personen är över 55 år när arbetsförhållandet inleds
eller
- arbetet har börjat med läroavtal eller arbetsprövning som hänför sig till Kevas arbetspensionsrehabilitering, och full invalidpension eller fullt rehabiliteringsstöd börjar inom sex år från att läroavtalet eller arbetsprövningen började.
Påverka invalidpensionsavgiften
- Satsa på upprätthållandet av personalens arbetsförmåga: Led arbetshälsan
- Sök lösningar för arbetsarrangemang för arbetstagare med partiell arbetsförmåga: Om arbetstagarens arbetsförmåga blir nedsatt
Så här beräknas invalidpensionsavgiften
Invalidpensionsavgiften beräknas per pensionssystem separat för Kevas medlemssamfund och de arbetsgivare som omfattas av statens pensionssystem.
Arbetsgivarens självriskgrad inverkar på beräkningen av andelen av invalidpensionsavgift. Självriskgraden fastställs på grundval av arbetsgivarens lönesumma.
Vid beräkningen beaktas lönesumman för två år sedan: invalidpensionsavgiftens självriskgrad för år 2024 bestäms utifrån arbetsgivarens lönesumma för år 2022.
Stor arbetsgivare
- Arbetsgivaren betraktas vid beräkningen av invalidpensionsavgiften som stor arbetsgivare när lönesumman överstiger den övre gränsen för självriskgraden.
- Vid beräkningen av avgiften för 2024 ska lönesumman överstiga 36 024 000 euro.
- De stora arbetsgivarnas självriskgrad är 100 %.
Medelstor arbetsgivare
- Arbetsgivaren betraktas vid beräkningen av invalidpensionsavgiften som medelstor arbetsgivare när lönesumman understiger den övre gränsen för självriskgraden men överstiger den nedre gränsen.
- Vid beräkningen av avgiften för 2024 ska lönesumman vara mellan 2 251 500 och 36 024 000 euro.
- Medelstora arbetsgivares självriskgrad är mellan 1 och 99 %.
Liten arbetsgivare
- Arbetsgivaren betraktas vid beräkningen av invalidpensionsavgiften som liten arbetsgivare när lönesumman understiger den nedre gränsen för självriskgraden.
- Vid beräkningen av avgiften för 2024 ska lönesumman understiga 2 251 500 euro.
- De små arbetsgivarnas självriskgrad är 0 %.
Konsekvenser av ändringen
Personer som fyllt 55 år och som anställs fr.o.m. 1.1.2025
Beräkningsgrunderna ändrades på ett sätt som utesluter från beräkningen av arbetsgivarens invalidpensionsriskkoefficient de invalidpensioner och rehabiliteringsstöd i fråga om vilka
- personens arbetsförhållande i anställning hos den nya arbetsgivaren har börjat 1.1.2025 eller senare och
- personen har fyllt 55 år under den månad då arbetsförhållandet började eller tidigare.
Arbetstagarens arbetsförhållande anses ha börjat under den månad då arbetsgivaren har betalat lön till personen, och arbetsgivaren har inte betalat lön till personen under föregående månader under året i fråga eller under de tre kalenderår som föregick det året.
Keva får alla uppgifter för att göra denna avgränsning från sina register. Arbetsgivaren behöver inte lämna ovannämnda uppgifter separat till Keva.
Varför påverkar ändringen nya arbetstagare som fyllt 55 år?
Risken för arbetsoförmåga betonas ofta i äldre åldersgrupper. Syftet med ändringarna är att sänka arbetsgivarens tröskel att anställa personer som har fyllt 55 år. Ändringen gäller därför endast nya arbetstagare. Av samma anledning bevaras arbetsgivarens incitament att ta hand om arbetsförmågan hos personer som fyllt 55 år och vidta lämpliga åtgärder för att stödja arbetsförmågan.
Personer som anställs fr.o.m. 1.1.2025 med läroavtalsutbildning eller arbetsprövning i samband med Kevas yrkesinriktade rehabilitering
Beräkningsgrunderna ändrades på ett sätt som utesluter från beräkningen av arbetsgivarens invalidpensionsriskkoefficient invalidpensionerna och rehabiliteringsstöden för de personer vars arbetsförhållande med den nya arbetsgivaren har börjat 1.1.2025 eller senare som läroavtalsutbildning eller arbetsprövning i samband med Kevas yrkesinriktade rehabilitering högst sex år före pensionens början.
I likhet med personer som fyllt 55 år anses personens arbetsförhållande ha börjat när arbetsgivaren har betalat lön till personen, och arbetsgivaren har inte betalat lön till personen tidigare under året i fråga eller under de tre kalenderår som föregår det året.
Däremot behöver läroavtalsutbildningen eller arbetsprövningen inte fortsätta fram tills pensionen börjar. Dessutom får personen ibland ha varit anställd hos arbetsgivaren också i andra förhållanden.
En person som är i Kevas yrkesinriktade rehabilitering har enligt 22 § 1 mom. 1 punkten i pensionslagen för den offentliga sektorn (81/2016) en sjukdom, ett lyte eller en skada som har konstaterats på behörigt sätt och som sannolikt medför risk för arbetsoförmåga och ger rätt till invalidpension. Denna risk kan utgöra en tröskel för arbetsgivaren att erbjuda personen arbete. Syftet med ändringarna är att sänka denna tröskel och att involvera arbetsgivarna i yrkesinriktad rehabilitering som Keva anordnar.
Ändringen gäller endast sådan läroavtalsutbildning och arbetsprövning där personen är i Kevas yrkesinriktade rehabilitering. Keva får uppgift om dessa fall från sina egna register. Arbetsgivaren behöver inte anmäla uppgifterna separat till Keva.
Invalidpensionsavgift för stora och medelstora arbetsgivare
Invalidpensionsavgiften för stora arbetsgivare bestäms uteslutande på grundval av arbetsgivarens invalidpensionsrisk.
Självriskgraden för medelstora arbetsgivare inverkar på hur stor andel av invalidpensionsavgiften som bestäms dels utifrån den egna invalidpensionsrisken, dels utifrån den genomsnittliga invalidpensionsavgiften.
Riskkoefficienten för invalidpension och därigenom på procentsatsen för invalidpensionsavgiften för stora och medelstora arbetsgivare påverkas av bland annat följande:
- fulla invalidpensioner eller fulla rehabiliteringsstöd som börjat löpa (delinvalidpension eller partiellt rehabiliteringsstöd inverkar inte)
- pensionsbelopp för pensionerade personer (= pensionsutgift)
- pensionens längd: personens pensionsutgift beaktas för 1–24 månader.
Riskkoefficienten för invalidpension och inverkan på procentsatsen för invalidpensionsavgiften minskas av:
- delinvalidpension eller partiellt rehabiliteringsstöd som föregår full pension
- rehabiliteringsåtgärder: om rehabiliteringstillägg betalas på rehabiliteringsstöd, beaktas denna tid inte
- personer som fyllt 55 år och som anställs fr.o.m. 1.1.2025
- personer som anställs fr.o.m. 1.1.2025 med läroavtalsutbildning eller arbetsprövning i samband med Kevas yrkesinriktade rehabilitering
Pensionsutgiften hänförs i relation till inkomsterna till de arbetsgivare i vars anställning personen har varit under de två år som föregår året innan det år då pensionen börjat (= ansvarsfördelningens granskningstid).
För att personens pension som börjat ska beaktas i arbetsgivarens avgift förutsätts det att personen har haft tillräckliga inkomster innan pensionen börjat. Avsikten är att endast väsentliga pensionsfall ska inverka på arbetsgivarens invalidpensionsrisk.
- Om personens sammanlagda inkomster per pensionssystem under ansvarsfördelningens granskningstid understiger 18 862,63 euro (nivån år 2022) inverkar personens invalidpension eller rehabiliteringsstöd inte på någon arbetsgivares riskkoefficient för invalidpension.
- Om personens inkomster hos en viss arbetsgivare understiger 3 068,37 euro (nivån år 2021) inverkar personens invalidpension eller rehabiliteringsstöd inte på ifrågavarande arbetsgivares riskkoefficient för invalidpension.
- Från och med 1.1.2024 kan en ny invalidpension inverka på riskkoefficienten för arbetsgivarens invalidpensionsavgift först om beloppet av arbetsgivarspecifika inkomster under de två kalenderår som föregår året innan det år då pensionen börjar är minst 10 000 euro (nivån år 2022).
Arbetsgivarens invalidpensionsrisk påverkas inte av
- avbytare
- närstående- eller familjevårdare
- handikappade personer som är registrerade i ANM:s URA-system och som anställts med sysselsättningsstöd.
Invalidpensionsavgift för små arbetsgivare
För små arbetsgivare är invalidpensionsavgiften densamma som systemets genomsnittliga invalidpensionsavgift. De egna invalidpensionerna och rehabiliteringsstöden har då ingen inverkan på invalidpensionsavgiften. Läs mer om pensionsförsäkringsavgifterna.
Konsekvenser av organisationsförändringar för invalidpensionsavgiften
I den här delen berättar vi hur olika organisationsförändringar inverkar på invalidpensionsavgiften.
Invalidpensionsavgift för ny arbetsgivare
Vid beräkningen av invalidpensionsavgiften anses en arbetsgivare vara ny arbetsgivare till exempel när
- en kommun bolagiserar en del av verksamheten i ett nytt aktiebolag som bildas
- ett redan befintligt aktiebolag överför försäkringen från ArPL till Keva.
Nya arbetsgivares självriskgrad är 0 %. Invalidpensionsavgiften är densamma som systemets genomsnittliga invalidpensionsavgift. De egna invalidpensionerna och rehabiliteringsstöden har alltså ingen inverkan på invalidpensionsavgiften, men en långsiktig hantering av risken för arbetsoförmåga stöder utvecklingen för kommande år.
Hur länge betraktas arbetsgivaren som ny vid beräkningen av invalidpensionsavgiften?
- Fem år om arbetsgivarens lönesumma för det första året överstiger den nedre gränsen för självriskgraden.
- Sex år om arbetsgivarens lönesumma för det första året understiger den nedre gränsen för självriskgraden.
När invalidpensionsavgiften för första gången beräknas för arbetsgivaren enligt arbetsgivarens egen självriskgrad ska de pensioner som redan börjat tidigare beaktas vid beräkningen av avgiften. Exempel:
- En ny arbetsgivare har börjat 1.1.2022. Lönesumman för det första året är över 2 251 500 euro (gränsen för små arbetsgivare).
- Invalidpensionsavgiften beräknas för första gången enligt arbetsgivarens egen självriskgrad för år 2027.
- Vid beräkningen för år 2027 beaktas pensionerna som börjat 2024 och 2025.
- Arbetsgivarens lönesumma för 2025 bestämmer självriskgraden.
Hur en sammanslagning av organisationer inverkar på invalidpensionsavgiften
Om arbetsgivaren har bildats till följd av att två eller flera arbetsgivare gått samman, beräknas invalidpensionsavgiften utifrån de sammanslagna lönesummorna och pensionsuppgifterna för de sammanslagna arbetsgivarna.
Som sammanslagning betraktas till exempel
- kommunsammanslagning
- fusion
- avveckling av en samkommun då hela personalen övergår till anställning hos en ny arbetsgivare som inleder sin verksamhet.
Beräkning av invalidpensionsavgiften 2023
- Lönesumma 16 500 000 €, självriskgrad 42 %
- Beräkningen av avgiften påverkas av båda bolagens pensionsfall som har börjat 2020–2021.
Om endast en del av personalen övergår till anställning hos den nya arbetsgivaren och den så kallade gamla arbetsgivaren fortfarande är i kraft är det inte fråga om en sammanslagning.
Uppgifterna finns i webbtjänsten för arbetsgivare
I rapporten Grunder för avgiften i avsnittet Pensionsavgifter i webbtjänsten för arbetsgivare finns information om de pensionsfall och vikterna för dem som inverkat på beräkningen av arbetsgivarens invalidpensionsavgiftsprocent.
Bland annat följande uppgifter framgår av rapporten Grunder för avgiften:
- invalidpensionsavgiftsprocenten med självrisk
- arbetsgivarens självriskgrad
- inverkan av gottgörelse med anledning av partiell arbetsoförmåga på invalidpensionsavgiftsprocenten med självrisk
- de rehabiliteringsstöd och invalidpensioner på personnivå som inverkat på riskkoefficienten för invalidpension.