Vi bär ansvar för miljön och samhället

vastuu ympäristöstä ja yhteiskunnasta.jpg

 

Klimatförändringen och förlusten av biologiskmångfald är systemrisker som måste bekämpas. I vår placeringsportfölj sker påverkan via innehav.

Vi minimerar de negativa miljökonsekvenserna i vår egen verksamhet.

Vi främjar mänskliga rättigheter både i våra placeringsobjekt och i vår egen verksamhet.

Vi bygger upp social hållbarhet i samhället.

Vi för en aktiv dialog med samhället och våra intressenter.

Vi producerar information om vår bransch för en mångsidig samhällsdebatt och beslutsfattande

Intressenter och dialog

Vårt mål är att de Kevaanställda och våra viktigaste externa intressenter ska ha en uppfattning av Keva som grundar sig på rätt, aktuell och tillräcklig information.

Vårt rykte utgörs till exempel av de tjänster som tillhandahålls våra kunder och av kundupplevelser, ledarskapet, personalens nöjdhet med sitt arbete samt dialogen med intressenterna.

Vi vill att våra centrala intressenter ska förstå Kevas betydelse och uppgift i samhället, vår verksamhet och våra mål. Samtidigt säkerställer vi att vi har riktig, tillräcklig och aktuell information om Kevas operativa miljö.

Dialog om arbetspensionssystemets hållbarhet

Kevas högsta ledning sammanträder med representanter för media samt med bl.a. arbetsmarknadsorganisationer, pensionärsorganisationer och övriga aktörer i pensionssektorn. Vi för en dialog bland annat om hållbarheten hos finansieringen av det finländska arbetspensionssystemet.

Vi står regelbundet i kontakt också med aktörer i kommunsektorn, särskilt Kommunförbundet, Kommunfinans, Kommunernas garanticentral och Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT.

Vi samarbetar bland annat med Arbetspensionsförsäkrarna TELA, Pensionsskyddscentralen och övriga aktörer i arbetspensionssektorn.

Vi överträffar kraven enligt offentlighetslagen

Vi är en del av den offentliga förvaltningen och följer offentlighetslagen och offentlighetsprinciperna. Det betyder att dokumenten är offentliga om de inte särskilt har definierats som sekretessbelagda. Sekretesskravet kan till exempel gälla uppgifter om en privatpersons förmögenhet eller hälsotillstånd eller säkerhet i organisationer.

Enligt lagen ska vi föra bok över de ärenden som vi har under arbete. Ett bevis på transparensen i vår upphandlingsprocess är att vi lämnar motiveringar och de pris- och kvalitetsjämförelser enligt vilka vi jämför anbuden till alla som lämnat ett anbud.

Öppet och sakkunnigt

Vi informerar om Kevas verksamhet och frågor inom vårt kompetensområde i högre grad än vad offentlighetslagen kräver. Vi förhåller oss positivt till personer som önskar få information och vår kommunikation är aktiv.

Vi publicerar delegationens och styrelsens protokoll på webben. Intresserade kan även få de offentliga bilagorna till protokollen eller en sammanfattning av sekretessbelagda bilagor inom ramen för sekretessbestämmelserna. Utkast, internt beredningsmaterial och interna dokument som tas fram på Keva är inte offentliga men enligt lagen kan vi efter eget gottfinnande också publicera interna dokument.

Vi använder ett så tydligt språk som möjligt. Vi skriver motiveringarna till de beslut som meddelas arbetsgivar- och privatkunder på ett allmänt språk och tillräckligt detaljerat och döljer inte budskapet bakom fraser.

23_SV_sidosryhmat.jpg

Politiskt inflytande

Bestämmelser om finansieringen och förvaltningen av och tillsynen över Keva finns i lagen om Keva. Enligt lagen ska sammansättningen av delegationen återspegla det senaste kommunalvalsresultatet. Fullmäktigesammanträdet väljer styrelsen, som åtnjuter fullmäktigesammanträdets förtroende.

Fullmäktigesammanträdet valde 9.9.2021 Kevas styrelse för perioden 2021–2023. I valprocessen
fästes särskild uppmärksamhet vid att kompetenskraven enligt lagen om Keva uppfylldes.

Bestämmelser om Kevas förvaltning som kompletterar lagen finns i den instruktion som fullmäktigesammanträdet har godkänt. Verksamhetsstadgan är godkänd av styrelsen och omfattar bestämmelser bland annat om behörighetsfördelning och om rapportering till styrelsen.

Vi har en uppgift som samhället ålagt oss, och på grund av den har förtroendeorganen till Kevas verkställande direktör och två vice verkställande direktörer valt personer som har erfarenhet av samhällelig verksamhet. Strävan är att genom detta säkerställa Kevas omfattande kontakter till de beslutsfattande och beredande organisationerna i samhället.

Den politiska bakgrunden påverkar inte valet av övriga medlemmar i ledningsgruppen, direktörer eller sakkunniga, inte heller ledningsgruppens beslut.

Skatteavtryck

Vårt skatteavtryck i Finland utgörs av förskottsinnehållning på utbetalda pensioner samt av skatter och socialkostnader i anslutning till vår verksamhet. Därtill betalar vi skatt på fastighetsplaceringar.

År 2023 betalade vi ut pensioner och rehabiliteringsstöd till ett belopp på 12,5 miljarder euro, varav förskottsinnehållningen var 2,9 miljarder euro. Skatterna och socialkostnaderna för Kevas egen verksamhet uppgick till totalt cirka 43 miljoner euro (år 2022 cirka 41 miljoner).

Skatt på placeringsavkastning enligt lagar och avtal

Arbetspensionerna finansieras genom pensionsavgifter och placeringsavkastning och placeringsverksamheten tryggar finansieringen av pensionerna på lång sikt. Enligt lagstiftningen ska arbetspensionsmedlen placeras på ett inkomstbringande och betryggande sätt. Keva och de övriga arbetspensionsanstalterna betalar ingen skatt på placeringsavkastningen i Finland. Om vi betalade skatt på placeringsavkastningen i Finland redan i fonderingsskedet skulle vi vara tvungna att kompensera för underskottet bland annat genom att höja pensionsavgifterna.

Vi placerar på både ett inkomstbringande och betryggande sätt. Därför diversifierar vi placeringarna globalt mellan olika objekt. Cirka 87 procent av våra placeringstillgångar har diversifierats i objekt utanför Finland.

Vi placerar medlen utomlands enligt internationella lagar och på ett så förnuftigt sätt som möjligt: vi betalar inga onödiga, dubbla eller för stora skatter på placeringarna i utlandet. Vi säkerställer att beskattningen av placeringarna är förenlig med internationella skattelagar och skatteavtal mellan Finland och ursprungsländerna.

23_SV_verot.jpg

Miljöpåverkan av Kevas kontorshus

Miljöpåverkan av Kevas egen verksamhet är relativt ringa. Påverkan kan mätas i Kevas kontorshus på adressen Unionsgatan 43, Helsingfors.

Vid övergången till hybridarbete varierade antalet personer mycket, men detta jämnade ut sig jämfört med 2022. Beläggningsgraden av
huset har stabiliserats. Bortsett från sommarsäsongen arbetade dagligen 140–150 personer i genomsnitt i Keva-huset.


I oktober 2021 installerades en solenergianläggning på Keva-husets tak. Under 2023 genererade den 39 560 kWh, vilket var omkring
tre procent av Kevas elförbrukning.

Green Office skapar ekogärningar i vardagen

Green Office har främjat miljödiskussionen inom vår organisation och sporrat till ekogärningar i vardagen. Att påverka arbetsmiljön är för många Keva-anställda ett konkret sätt att tänka och främja hållbarheten på arbetsplatsen.

Det viktigaste målet för 2023 var att förnya Green Office -certifieringen. WWF inspekterar Green Office -objekten med tre års mellanrum och Keva-husets inspektion genomfördes den
11.1.2024. I sitt inspektionsutlåtande uppmärksammar WWF bland annat utvecklingen av upphandling och energieffektiviteten i Keva-huset.

23_SV_sahko.jpg23_SV_vesi.jpg23_SV_kaukolampo.jpg

23_SV_jatteet.jpg