Avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare ersätter e-posten

Arbetsgivarens anvisningar Tjänster
Arbetsgivarens anvisningar Tjänster

Leveranssättet för Kevas meddelanden som gäller behandlingen av pensionsansökningar kommer att ändras. I framtiden kommer meddelanden inte längre att skickas per e-post eller brev, utan endast via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare.

Ändringen görs för att säkerställa en säker anslutning via vilken både avsändaren och mottagaren kan uträtta sina ärenden med beaktande av informationssäkerheten. Övergången till den nya kanalen kommer att genomföras gradvis från och med våren 2025.  

I den här sammanfattningen berättar vi vilka meddelanden ändringen gäller samt vad kunden ska ta hänsyn till under och före ändringen. 

Vilka meddelanden gäller ändringen? 

I den första fasen gäller ändringen så kallade felanmälningar eller begäranden om korrigering av uppgifter som anmälts till arbetspensionsbranschens intjäningssystem och som skickas till den som har hand om anmälningstrafiken. Dessa meddelanden har tidigare skickats från Keva via skyddad e-post (tabell 1, rad a).

Felmeddelanden i intjäningsregistret överförs från skyddad e-post till avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare vecka 20.

Efter detta kommer de andra meddelanden som nämns i tabell 1 (tabell 1, raderna b–e) att överföras till avsnittet Meddelanden, om leveranssättet för meddelandet för närvarande är något annat sätt än meddelandetjänsten. OBS! Du kan kontrollera vilket meddelandespecifika leveranssätt som ni för närvarande använder i webbtjänsten för arbetsgivare (i punkten ”Arbetsgivarens uppgifter”). Dessa meddelanden kommer att överföras till avsnittet Meddelanden under hösten 2025. Den exakta tidpunkten meddelas senare.

Om du vill ta i bruk avsnittet Meddelanden för ovanstående meddelanden före hösten, kontakta Keva antingen via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare (välj som ämne: Övriga ämnen) eller genom arbetsgivarrådgivningen – se kontaktuppgifterna på vår webbplats (keva.fi).

I tabellen ser du också de Suomi.fi-fullmakter som behövs för att läsa olika meddelanden och de roller för arbetsgivarens kontaktpersoner som meddelandena skickas till.

Tabell 1: 

 

*) Roll för arbetsgivarens kontaktperson 

Suomi.fi-fullmakt som behövs för att läsa meddelandet 

Meddelandets ämne 

a 

Den som har hand om anmälningstrafiken 

Uppdatering av anställnings- och inkomstuppgifter 

 

 

 

 

 

 

Fel i uppgifterna i inkomstregistret 

 

(Observera att alla felmeddelanden tidigare har skickats via skyddad e-post. Framöver kommer Keva att skicka meddelandena i fråga via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare. Du kan inte själv välja eller ändra leveranssättet för felmeddelanden.) 

b 

Den som har hand om anmälningstrafiken 

Uppdatering av anställnings- och inkomstuppgifter 

 

 

 

 

 

 

Tilläggsuppgiftsbegäran om inkomster 

Tilläggsuppgiftsbegäran om avslutade anställningar 

Löneförfrågan till arbetsgivaren 

Begäran om kontroll av anställningens giltighet 

Begäran om tilläggsuppgifter för utredning av anställningar 

 

c 

Mottagare av arbetsgivarens brev 

Mottagare av uppgift om beslut om invalidpension 

Arbetsgivarens brev 

d 

Kontaktperson i rehabiliteringsärenden 

Behandling av rehabiliteringsärenden 

Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension 

Meddelande om yrkesinriktad rehabilitering 

Begäran om arbetsgivarens beskrivning 

e 

Kontaktperson i invalidpensionsärenden 

Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension 

Begäran om arbetsgivarens beskrivning 

 *) Uppgift om ett nytt meddelande, så kallad avisering, skickas till den e-postadress som är kopplad till rollen 

Åtgärder som krävs av arbetsgivaren 

Inom organisationen ska man se till att arbetstagarna har de Suomi.fi-fullmakter som krävs för att använda avsnittet Meddelanden.  

Det lönar sig att ge fullmakterna redan nu. Fullmakter kan ges till fler än en person.  

Kontrollera samtidigt vilken e-postadress som är kopplad till rollen. Vi rekommenderar en gemensam e-postadress. Detta gör det lättare att uträtta ärenden särskilt när de primära kontaktpersonerna är frånvarande (aviseringarna skickas i stället för personliga brevlådor till den gemensamma e-posten, som flera personer har tillgång till). 

Om du inte är säker på om du har någon av dessa roller eller vilket leveranssätt som för närvarande används i din organisation för ovannämnda meddelanden, kan du kontrollera det i punkten Arbetsgivarens uppgifter i webbtjänsten för arbetsgivare. 

Ytterligare information 

Vid behov kan du kontakta oss antingen i avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare (välj ämnet Övriga ämnen) eller genom arbetsgivarrådgivningen – se kontaktuppgifterna på vår webbplats (keva.fi) 

Vanliga frågor om övergången till den nya kanalen

Är avsnittet Meddelanden en säker kanal?

Ja. Meddelandefunktionen har planerats i webbtjänsten för arbetsgivare för att ersätta traditionell e-post och papperspost så att våra kunder får en säker kanal för uträttande av ärenden med Keva. Den beaktar också dataskyddet.

Webbtjänsten för arbetsgivare kan endast nås med stark autentisering som används av alla myndigheter i Finland.

I avsnittet Meddelanden kan meddelanden endast läsas med separat definierade Suomi.fi-fullmakter. Dessa gör det möjligt för arbetsgivaren att själv bestämma vilka personer som får behandla uppgifterna i fråga. 

Keva ger fullmakt till avsnittet Meddelanden endast till sina anställda som behöver den för att utföra sina arbetsuppgifter. 

I meddelandena behandlas endast information som erhållits genom arbetsgivarens rätt enligt lag eller med arbetstagarens samtycke.

Varför måste man använda personliga bankkoder för att logga in i webbtjänsten för arbetsgivare och avsnittet Meddelanden? 

Inloggning med stark autentisering säkerställer för sin del säker användning av tjänsten. I stället för personliga bankkoder kan också mobilcertifikat användas för stark autentisering i webbtjänsten för arbetsgivare. Ytterligare information om hur mobilcertifikat tas i bruk finns till exempel på sidan https://mobiilivarmenne.fi/sv/

Hur kan välfärdsområdena säkerställa att ett familjevårdsföretag inte ser sådan information i webbtjänsten för arbetsgivare som inte gäller det?

Familjevårdsföretaget har en separat underorganisationsidentifierare för varje välfärdsområde. Vid avgränsningen av Suomi.fi-fullmakter används en specifikation som avgränsar behörigheten. Med hjälp av den avgränsas fullmakten så att den endast gäller för en viss del av organisationen. Vid ansökan om Suomi.fi-fullmakter lägger familjevårdsföretaget till underorganisationsidentifieraren som en specifikation till fullmakten. Då ser familjevårdsföretaget endast uppgifterna om underorganisationen i fråga. När du godkänner en begäran om fullmakt ska du kontrollera att familjevårdsföretaget har använt rätt specifikation för fullmakten.

Kommer de elektroniska skyddade blanketterna och Forms-blanketterna att slopas? 

De slopas inte. Arbetsgivarna kommer också framöver att lämna viss information till Keva med skyddade blanketter eller Forms-blanketter: 

  • Svar på en förfrågan om lön under sjukdomstid (skyddad blankett) 
  • Arbetsgivarens utlåtande när en arbetstagare söker yrkesinriktad rehabilitering, delinvalidpension eller invalidpension, rehabiliteringsstöd eller arbetslivspension (blanketten Arbetsgivarens beskrivning) (skyddad blankett) 
  • Avtal om arbetsprövning eller arbetsträning (skyddad blankett) 
  • Utlåtande om arbetsprövning eller arbetsträning (skyddad blankett) 
  • Anmälan av arbetsgivarens kontaktuppgifter (Forms-blankett) 
  • Anmälan av kontaktuppgifter till arbetsgivarens skötare av anmälningstrafiken och underorganisationer (Forms-blankett) 
  • Korrigering av intjäningsuppgifter för 2005–2018 (skyddad blankett i webbtjänsten för arbetsgivare) 

Vem påverkas av ändringen av kanal? 

Kanalen förändras för de arbetsgivare som fortfarande har e-post eller papperspost som leveranssätt för de meddelanden som överförs.

Det kommer inte att ske några förändringar i servicekanalen för de privatkunder, företagshälsovårdsenheter och arbetsgivare som redan har valt avsnittet Meddelanden som leveranssätt för alla meddelanden som rör behandlingen av pensionsansökningar.