Avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare ersätter e-posten

Arbetsgivarens anvisningar Tjänster
Arbetsgivarens anvisningar Tjänster

Leveranssättet för Kevas meddelanden som gäller behandlingen av pensionsansökningar kommer att ändras. I framtiden kommer meddelanden inte längre att skickas per e-post eller brev, utan endast via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare.

Ändringen görs för att säkerställa en säker anslutning via vilken både avsändaren och mottagaren kan uträtta sina ärenden med beaktande av informationssäkerheten. Övergången till den nya kanalen kommer att genomföras gradvis från och med våren 2025.  

I den här sammanfattningen berättar vi vilka meddelanden ändringen gäller samt vad kunden ska ta hänsyn till under och före ändringen. 

Vilka meddelanden gäller ändringen? 

I den första fasen gäller ändringen så kallade felanmälningar eller begäranden om korrigering av uppgifter som anmälts till arbetspensionsbranschens intjäningssystem och som skickas till den som har hand om anmälningstrafiken. Dessa meddelanden har tidigare skickats från Keva via skyddad e-post (tabell 1, rad a). 

Efter detta kommer de andra meddelanden som nämns i tabell 1 (tabell 1, raderna b–e) att överföras till avsnittet Meddelanden, om leveranssättet för meddelandet för närvarande är något annat sätt än meddelandetjänsten (tabell 1, raderna b–e).  

OBS! Du kan kontrollera vilket meddelandespecifika leveranssätt som ni för närvarande använder i webbtjänsten för arbetsgivare (i punkten ”Arbetsgivarens uppgifter”). 

I tabellen ser du också de Suomi.fi-fullmakter som behövs för att läsa olika meddelanden och de roller för arbetsgivarens kontaktpersoner som meddelandena skickas till.  

Tabell 1: 

 

*) Roll för arbetsgivarens kontaktperson 

Suomi.fi-fullmakt som behövs för att läsa meddelandet 

Meddelandets ämne 

a 

Den som har hand om anmälningstrafiken 

Uppdatering av anställnings- och inkomstuppgifter 

 

 

 

 

 

 

Fel i uppgifterna i inkomstregistret 

 

(Observera att alla felmeddelanden tidigare har skickats via skyddad e-post. Framöver kommer Keva att skicka meddelandena i fråga via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare. Du kan inte själv välja eller ändra leveranssättet för felmeddelanden.) 

b 

Den som har hand om anmälningstrafiken 

Uppdatering av anställnings- och inkomstuppgifter 

 

 

 

 

 

 

Tilläggsuppgiftsbegäran om inkomster 

Tilläggsuppgiftsbegäran om avslutade anställningar 

Löneförfrågan till arbetsgivaren 

Begäran om kontroll av anställningens giltighet 

Begäran om tilläggsuppgifter för utredning av anställningar 

 

c 

Mottagare av arbetsgivarens brev 

Mottagare av uppgift om beslut om invalidpension 

Arbetsgivarens brev 

d 

Kontaktperson i rehabiliteringsärenden 

Behandling av rehabiliteringsärenden 

Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension 

Meddelande om yrkesinriktad rehabilitering 

Begäran om arbetsgivarens beskrivning 

e 

Kontaktperson i invalidpensionsärenden 

Behandling av begäranden om information om rehabilitering och invalidpension 

Begäran om arbetsgivarens beskrivning 

 *) Uppgift om ett nytt meddelande, så kallad avisering, skickas till den e-postadress som är kopplad till rollen 

Åtgärder som krävs av arbetsgivaren 

Inom organisationen ska man se till att arbetstagarna har de Suomi.fi-fullmakter som krävs för att använda avsnittet Meddelanden.  

Det lönar sig att ge fullmakterna redan nu. Fullmakter kan ges till fler än en person.  

Kontrollera samtidigt vilken e-postadress som är kopplad till rollen. Vi rekommenderar en gemensam e-postadress. Detta gör det lättare att uträtta ärenden särskilt när de primära kontaktpersonerna är frånvarande (aviseringarna skickas i stället för personliga brevlådor till den gemensamma e-posten, som flera personer har tillgång till). 

Om du inte är säker på om du har någon av dessa roller eller vilket leveranssätt som för närvarande används i din organisation för ovannämnda meddelanden, kan du kontrollera det i punkten Arbetsgivarens uppgifter i webbtjänsten för arbetsgivare. 

Ytterligare information 

Vid behov kan du kontakta oss antingen i avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare (välj ämnet Övriga ämnen) eller genom arbetsgivarrådgivningen – se kontaktuppgifterna på vår webbplats (keva.fi)