Ålderspension – på lätt svenska

Du kan gå i ålderspension när du är tillräckligt gammal. Du måste alltså ha nått din lägsta pensionsålder. Du kan också fortsätta att arbeta efter din lägsta pensionsålder och gå i ålderspension senare. Då tjänar du in mer pension. Din pension blir alltså större. 

När du har bestämt att du vill gå i ålderspension ska du söka pension hos Keva. Läs mera om hur du kan ansöka om pension i punkten Ansökan om ålderspension. 

När kan du gå i ålderspension? 

Titta i tabellen nedan i vilken ålder du tidigast kan gå i ålderspension. 

  Ditt födelseår Lägsta pensionsåldern, alltså när du tidigast kan gå i ålderspension
  1957 63 år 9 månader
  1958 64 år 
  1959 64 år 3 månader
  1960 64 år 6 månader
  1961 64 år 9 månader 
  1962–1964 65 år
  1965– åldern är ännu inte känd

Du behöver inte gå i pension genast när du uppnår din ålder för ålderspension. Du kan fortsätta att arbeta. Då tjänar du in mer pension. Ju längre du fortsätter att arbeta desto mer pension får du.

Titta i tabellen nedan fram till vilken ålder du tjänar in pension av arbete. 

  Ditt födelseår Hur länge du tjänar in pension av arbete
  1957 till 68 års ålder
  1958 till 69 års ålder
  1959 till 69 års ålder
  1960 till 69 års ålder
  1961 till 69 års ålder
  1962–1964 till 70 års ålder
  1965– åldern är ännu inte känd

Du är inte tvungen att fortsätta att arbeta tills du fyller 68, 69 eller 70 år. Du kan fortsätta att arbeta till exempel ett halvt år eller två år. Kom överens med din arbetsgivare hur länge du fortsätter att arbeta.

Kolla din pensionsålder i tjänsten Min pension

I ålderspensionskalkylatorn i tjänsten Min pension ser du vilken som är din egen pensionsålder. I punkten Hur stor är ålderspensionen kan du läsa mera om hur du ska logga in i tjänsten.

Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

Hur stor är ålderspensionen?

Hur stor summa pengar du får i ålderspension beror på hur stor lön du har haft och hur länge du har arbetat.

Titta i ålderspensionskalkylatorn i tjänsten Min pension hur stor pension du kommer att få. Pensionskalkylatorn visar ditt pensionsbelopp i olika situationer.

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat. 
  2. Välj punkten Pensionskalkylatorer. 
  3. Välj Ålderspensionskalkylator.

Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

Om din ålderspension är liten kan FPA betala folkpension till dig. Läs mer på lätt svenska på FPA:s webbplats: Information om folkpension Hurdan pension kan du få? | Lättläst | FPA

Ansökan om ålderspension

Ålderspensionen börjar alltid den första dagen i månaden. Pensionen kan inte börja mitt i månaden. 

Sök ålderspension tidigast 6 månader och senast en månad före pensioneringen.

Gör så här när du ansöker om ålderspension:

1. Kontrollera dina uppgifter i pensionsutdraget

Kontrollera uppgifterna i ditt pensionsutdrag innan du söker ålderspension. Det som står i pensionsutdraget påverkar hur mycket pension du får.
Kolla ditt pensionsutdrag i tjänsten Min pension.

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
     
  2. Välj punkten Pensionsutdrag.
    •    Öppna pensionsutdraget i pdf-format.
    •    Du ser i pensionsutdraget hur mycket pension du har tjänat in.
    •    Kolla att uppgifterna är rätt.

Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

2. Säg upp dig från ditt arbete

Ålderspensionen kan börja först efter att din anställning har upphört. Om du till exempel går i ålderspension i början av april måste anställningen ha upphört senast i slutet av mars. 

Kontakta din arbetsgivare i tid. Berätta att du ska gå i ålderspension och att du därför säger upp dig från ditt arbete. 

3. Sök pension med ansökan om ålderspension

Du kan söka ålderspension 1 till 6 månader innan du ska gå i pension.

Sök ålderspension i tjänsten Min pension. När du loggar in i tjänsten är största delen av dina uppgifter redan färdigt ifyllda i pensionsansökan. Kolla de färdigt ifyllda uppgifterna. Lägg till sådana uppgifter som saknas.

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
      
  2. Välj punkten Ansökningsärenden.
     
  3. Välj punkten Gör ansökan.
     
  4. Välj punkten Pensionsansökningar.
     
  5. Välj punkten Ansökan om ålderspension.
    •    Kolla de färdigt ifyllda uppgifterna. Lägg till sådana uppgifter som saknas.

Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du också söka pension med en pappersblankett. Be att få en blankett från Kevas kundtjänst. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska. Skicka ansökan till adressen Keva, 00087 KEVA.

4. Du får ett pensionsbeslut från Keva

Du får ett pensionsbeslut från Keva efter att Keva har behandlat din ansökan om ålderspension. 

Läs mer på sidan Pensionsbeslut på lätt svenska.

5. Beställ skattekort

Du måste betala skatt på pensionen. Beställ ett skattekort för pensionsinkomst i MinSkatt. Läs mer om frågor som gäller skatter på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.

Om du arbetar vid sidan av ålderspension

Du kan fortfarande arbeta efter att du har gått i ålderspension. Du kan arbeta så mycket du vill. Lönen påverkar inte summan du får i ålderspension. 

Du tjänar in ny pension när du arbetar. Du kan söka den nya pensionen sedan när du har kommit till den ålder när du inte längre tjänar in mera pension.

I tabellen nedan ser du enligt ditt födelseår fram till vilken ålder du tjänar in ny pension.

  Ditt födelseår Hur länge du tjänar
in pension av arbete
  1957 till 68 års ålder
  1958 till 69 års ålder
  1959 till 69 års ålder
  1960 till 69 års ålder
  1961 till 69 års ålder
  1962–1964 till 70 års ålder
  1965– åldern är ännu inte känd

Om du har arbetat vid sidan av ålderspension ska du komma ihåg att söka den nya pension som du tjänat in. Sök pension när pensionsintjäningen är slut.

Sök pension med den ansökan om ålderspension som finns i tjänsten Min pension.
 

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat. 
     
  2. Välj punkten Ansökningsärenden.
     
  3. Välj punkten Gör ansökan.

  4. Välj punkten Pensionsansökningar.
     
  5. Välj punkten Ansökan om ålderspension.
     
  6. Fyll i ansökan.