Arbetspensionens belopp på lätt svenska

Du tjänar in arbetspension när du arbetar och får lön. Hur stor summa pengar du får beror på hur stor lön du har haft och hur länge du har arbetat. Summan pengar du får i pension kallas pensionens belopp. 

Ju längre du fortsätter att arbeta desto mer arbetspension får du. 

Var syns den intjänade pensionen?

Du ser i ditt pensionsutdrag hur mycket pension du har tjänat in tills vidare. Kolla ditt pensionsutdrag i tjänsten Min pension.

1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat. 

2. Välj punkten Pensionsutdrag.
   • Öppna pensionsutdraget i pdf-format.
   • Du ser i pensionsutdraget hur mycket pension du har tjänat in.

Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

Hur kan man beräkna det kommande pensionsbeloppet?

I tjänsten Min pension finns olika pensionskalkylatorer, alltså räknare. Med pensionskalkylatorerna kan du beräkna hur mycket pension du kommer att få. Pensionskalkylatorerna visar ditt pensionsbelopp i olika situationer.

1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat. 

2. Välj punkten Pensionskalkylatorer. 

3. Välj
   • Ålderspensionskalkylator eller
   • Kalkylator för partiell förtida ålderspension eller
   • Beräkning av invalidpension och rehabiliteringspenning.

Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

Du måste betala skatt på pensionen

Du måste betala skatt på pensionen. För att betala skatt ska du beställa ett skattekort för pensionsinkomst hos Skatteförvaltningen. Läs mer om frågor som gäller skatter på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.

Om din arbetspension är liten kan du få folkpension eller garantipension 

Om du inte får arbetspension eller om arbetspensionen är liten, betalar FPA folkpension till dig.

FPA kan också betala garantipension till dig om dina andra pensioner är mycket små eller om du inte får någon annan pension.

Läs mer på lätt svenska på FPA:s webbplats:
Information om folkpension Hurdan pension kan du få? | Lättläst | FPA
Information om garantipension Garantipension | Lättläst | FPA 

Andra stöd till pensionstagare 

FPA kan betala stöd till pensionstagare om pensionen är liten. 

Läs mer om stöd till pensionstagare på lätt svenska på FPA:s webbplats Andra stöd för pensionstagare | Lättläst | FPA

Pension från utlandet

Om du har arbetat i något annat land än Finland har du troligen tjänat in pension där. Varje land har egna regler för hur mycket pension man tjänar in och i vilken ålder man kan få pensionen.

I avsnittet Pensionsansökan och pensionsbeslut på lätt svenska kan du läsa mer om ansökan om pension från utlandet.

Mer information

Ring Kevas kundtjänst om du behöver mer information: Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.

I Kevas nättjänst Min pension kan du sköta alla dina pensionsärenden: Tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.