Partiell förtida ålderspension –
på lätt svenska
Du kan ta ut partiell förtida ålderspension innan du går i ålderspension.
Denna pension kan också kallas förtida ålderspension eller PFÅ.
När kan man ta ut partiell förtida ålderspension?
Om du är född före 1964 kan du ta ut partiell förtida ålderspension när du har fyllt 61 år.
Om du är född 1964 kan du ta ut partiell förtida ålderspension när du har fyllt 62 år.
Du kan ta ut partiell ålderspension också senare. Det finns ingen övre åldersgräns för pensionering.
Om du är född 1965 eller senare är det ännu inte klart när du kan gå i pension.
Du kan inte ta ut partiell ålderspension om du redan får någon annan arbetspension.
Om din arbetsförmåga är nedsatt
Om du har svårt att arbeta på grund av en sjukdom eller en skada kan delinvalidpension vara ett bättre alternativ för dig. Läs mer om denna pension på sidan Delinvalidpension på lätt svenska.
Du kan fortsätta att arbeta medan du får förtida ålderspension eller sluta arbeta
Du kan arbeta vid sidan av partiell förtida ålderspension. Lönen påverkar inte hur mycket partiell förtida ålderspension du får.
Du kan också minska arbetet eller sluta arbeta helt. Om du vill arbeta mindre måste du komma överens om det med din arbetsgivare.
Du behöver inte meddela Keva om ditt arbete eller din lön ändras.
Om du arbetar vid sidan av partiell ålderspension tjänar du in mer pension. Denna nya pension får du när du går i ålderspension.
Hur stor är partiell ålderspension?
Du kan själv välja hur mycket partiell förtida ålderspension du tar ut. Du kan välja antingen 25 eller 50 procent av den pension som du har tjänat in.
Om du tar ut partiell förtida ålderspension innan du har nått den lägsta pensionsåldern blir din kommande ålderspension mindre. Det lägsta pensionsåldern betyder den ålder då du tidigast kan gå i ålderspension.
Exempel: Vi antar att du har tjänat in 1 000 euro i partiell förtida ålderspension. Om du tar ut partiell ålderspension två år före den lägsta pensionsåldern minskar din intjänade pension med 96 euro.
Du beräknar ditt pensionsbelopp enklast med kalkylatorn för partiell förtida ålderspension i tjänsten Min pension. I samma kalkylator ser du hur partiell förtida ålderspension påverkar summan du får i ålderspension.
- Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Välj punkten Pensionskalkylatorer
- Välj ”Kalkylator för partiell förtida ålderspension”.
- Välj fliken ”Visa ålderspensionsberäkningar”. Då ser du hur mycket ålderspension du får om du tar ut partiell förtida ålderspension före ålderspensionen.
Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.
Så här söker du partiell förtida ålderspension
Pensionen börjar alltid den första dagen i månaden. Pensionen kan inte börja mitt i månaden. Om du fyller 62 år till exempel i juni kan din pension börja den 1 juli.
1. Kontrollera dina uppgifter i pensionsutdraget
Kontrollera uppgifterna i ditt pensionsutdrag innan du söker pension. Det som står i pensionsutdraget påverkar hur mycket pension du får.
Kolla ditt pensionsutdrag i tjänsten Min pension.
- Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Välj punkten Pensionsutdrag.
• Öppna pensionsutdraget i pdf-format.
• Du ser i pensionsutdraget hur mycket pension du har tjänat in.
• Kolla att uppgifterna är rätt.
Ring Kevas kundtjänst om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.
2. Sök pension
Sök partiell förtida ålderspension omkring en månad innan pensionen ska börja.
Sök pension i tjänsten Min pension.
- Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Välj punkten Ansökningsärenden.
- Välj punkten Gör ansökan.
- Välj punkten Pensionsansökningar.
- Välj punkten Partiell förtida ålderspension.
• Fyll i ansökan.
Om du inte har möjlighet att använda tjänsten Min pension kan du också söka pension med en pappersblankett. Be att få en blankett från Kevas kundtjänst. Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska. Skicka ansökan till adressen Keva, 00087 KEVA.
3. Du får ett pensionsbeslut från Keva
Du får ett pensionsbeslut från Keva efter att Keva har behandlat din pensionsansökan.
Läs mer på sidan Pensionsbeslut och åtgärder efter det på lätt svenska.
4. Beställ skattekort
Du måste betala skatt på pensionen. Beställ ett skattekort för pensionsinkomst i MinSkatt. Läs mer om frågor som gäller skatter på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.
Pension beskattas på annat sätt än lön. Med Skatteförvaltningens skatteprocenträknare kan du kan ta reda på skatteprocenten för din partiella förtida ålderspension redan innan du söker pension. Sidan är inte på lätt svenska. Skatteprocenträknaren - vero.fi
Övergång till ålderspension efter partiell förtida ålderspension
Den partiella förtida ålderspensionen tar slut när du går i ålderspension.
Ålderspensionen är större än den partiella förtida ålderspensionen. Titta i ålderspensionskalkylatorn i tjänsten Min pension hur stor pension du kommer att få.
Du ska söka ålderspension skilt fastän du tidigare har ansökt om partiell förtida ålderspension.
Läs mer om ålderspension och pensionsansökan på sidan Ålderspension på lätt svenska.