Arbetslivsutvecklingspengar

Arbetslivsutvecklingspengar är en finansiering som Keva erbjuder för genomslagskraftig utveckling av arbetslivet för att stärka strategisk arbetsmiljöledning och bidra till att minska personalens risk för arbetsoförmåga. Arbetslivsutvecklingspengar beviljas efter konkurrens och alla projektplaner bedöms enligt vissa bedömningskriterier.

Arbetslivsutvecklingspengar är en finansiering avsedd för projekt för utveckling av arbetslivet som genomförs av arbetsgivare i kommuner, samkommuner, kommunägda aktiebolag, landskap, välfärdsområden och den evangelisk-lutherska kyrkan.

Ansökningstiden för arbetslivsutvecklingspengar går ut på hösten. Som stöd för planeringen av utvecklingsprojekten ordnar Keva webbinarier och gruppsparring under våren och i augusti. Närmare tidtabeller, anvisningar för planering av utvecklingsprojekt och för ansökan finns nedan. I frågor om arbetslivsutvecklingspengar kan du också kontakta Kevas kundchef.

Anvisningar för ansökan och ytterligare information om ansökan publiceras på denna webbplats.

Arbetslivsutvecklingspengar 2025

År 2025 delas totalt 600 000 euro ut i arbetslivsutvecklingspengar.

  • År 2025 kan utvecklingspengar sökas i en omgång.
  • Ansökningstiden går ut 19.9.2025 kl. 16.00. Besluten meddelas vecka 43.
  • Ett projektmöte för de projekt som fått arbetslivsutvecklingspengar hålls som ett fysiskt möte på Keva 13.11.2025. Boka tid för mötet i din kalender.

Vi erbjuder stöd för planering av utvecklingsprojektet och ansökan 2025

Information om arbetslivsutvecklingspengar (på finska)

  • Grunduppgifter om arbetslivsutvecklingspengar, finansieringsvillkor, kriterier för bedömning av projektplanerna
  • Information om sparring kring projektplanerna och ansökningsprocessen

Sparring kring utvecklingsprojekten (på finska) 

  • gruppsparring kring planering av projektplaner
  • förberedelse med hjälp av förhandsmaterial
  • Gemensam granskning av mål, utvecklingsobjekt och genomförandeplaner för utvecklingsprojekten med Kevas experter och kunder. Syftet är att stödja planeringen av genomslagskraftiga utvecklingsprojekt och utarbetandet av projektplaner så att utvecklingspengarna fördelas så effektivt som möjligt för att minska risken för arbetsoförmåga i organisationerna.

I frågor om utvecklingspengar kan du kontakta din organisations kundchef. Kevas kundchef kontaktar vid behov de experter som ansvarar för arbetslivsutvecklingspengar.    

Projektplanen fungerar som ansökningsblankett. Anvisningar för projektplanen hittar du här. Läs dem noggrant. Blanketten för projektplanen hämtas från Kevas webbtjänst för arbetsgivare och returneras via webbtjänsten. Anvisningar för blanketten finns också i webbtjänsten.

Blanketten för projektplan finns tillgänglig i Kevas webbtjänst för arbetsgivare från och med 4.2.2025.