Anmälan av anställningar och årsinkomster
Arbetsgivaren anmälde de anställningar och inkomster som omfattas av OffPL direkt till Keva ännu för år 2018.
Från 1.1.2019 ska arbetsgivaren anmäla uppgifterna till inkomstregistret. Därifrån överförs de uppgifter som Keva behöver för pensionsberäkning och fastställande av pensionsavgifterna till arbetspensionssektorns intjäningssystem.
- Se anvisningen 2023: Anmälan av anställnings- och inkomstuppgifter för anställningar som försäkrats enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) till inkomstregistret.pdf (598 kb)
Arbetsgivaren ska med löneuppgiftsanmälan anmäla uppgifterna om inkomsttagarens förvärvsinkomster och anställningar till inkomstregistret inom fem dagar från lönebetalningsdagen.
Efter att inkomstregistret införts ska du anmäla med löneuppgiftsanmälan att anställningen för en person som går i ålderspension upphör så fort som detta är känt.
- Kevas anvisningar och koder för 2019 som tillämpas efter att inkomstregistret införts och annan information finns på Kevas webbsidor över inkomstregistret.
- Du kan vid behov skicka frågor till Kevas registerteam på palvelussuhderekisteri@keva.fi.
- Om du anmäler eller korrigerar uppgifter som gäller tiden innan inkomstregistret infördes, följ Kevas tidigare anvisningar: Anställningsuppgifterna och årsinkomsterna för 2018
Mer information:
- Anställningsuppgifterna och årsinkomsterna 2018
- Nyhet: Ytterst viktigt att anställningens slutdag anmäls till inkomstregistret i tid
Begäran om utredning av anställningar
För att säkerställa riktigheten av arbetstagarens pensionsskydd begär vi ibland information om anställningar av arbetsgivarna. Innan dessa begäranden har arbetstagaren ofta kontaktat Keva då hen har upptäckt brister eller fel i anställningsuppgifterna.
Vi skickar begäranden om utredning av anställningar till arbetsgivarna om vi bedömer att uppgifterna inverkar på arbetstagarens pensionsskydd. Det är i allmänhet fråga om inkomsterna under anställningen eller anställningstiden.
Vi skickar begärandena om utredning per skyddad e-post med rubriken ”Begäran om ytterligare information av arbetsgivaren för utredning av anställningar”.
Gör så här när du får en begäran om utredning:
- Skicka de begärda uppgifterna specificerade och i tydlig form så att uppgifterna kan registreras smidigt. Till exempel enbart ett lönekort räcker inte.
- Vänligen svara på begäran inom utsatt tid. På så sätt säkerställs riktigheten av arbetstagarens pensionsskydd. Meddela oss också om du behöver längre tid för att svara.
- Meddela gärna också om de begärda uppgifterna inte hittas eller om förfrågan har kommit till fel person. Då kan du vidarebefordra förfrågan till rätt person och informera oss om det.
Utöver ovannämnda begäranden om utredning skickar vi också andra begäranden om kontroll av anställningsuppgifter till arbetsgivarna i de fall där en anmälan till inkomstregistret visar sig vara felaktig eller bristfällig i de kontroller som görs i arbetspensionssektorns intjäningssystem.
Inspektion av pensionsavgifterna
De uppgifter som registreras inverkar både på de pensionsavgifter som tas ut och på enskilda personers framtida pensionsbeslut, dvs. pensionsskydd. Då uppgifterna om anställningar och inkomster är korrekta går också pensionshandläggningen snabbare.
Keva granskar arbetsgivarnas avgiftsuppgifter och de uppgifter som arbetsgivarna har anmält till anställningsregistret. Syftet är att säkerställa att korrekta uppgifter registreras i Areks intjäningssystem.
- Läs mer om: Inspektioner av arbetsgivarna