S:t Karins och Åbo eftersträvar övergripande förändring genom utvecklingsarbete

Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar
Arbetsförmåga Arbetsliv Kunderna berättar

Genom att stödja personalens arbetshälsa, utveckling och omställningsförmåga skapas färdigheter för kontinuerlig och kundinriktad utveckling och innovativt tänk på arbetsplatserna. Samtidigt påverkas personalens arbetsförmåga och ork i arbetet varaktigt och proaktivt. Dessa var utgångspunkterna när S:t Karins och Åbo stad inledde sina arbetslivsutvecklingsprojekt i början av året.

S:t Karins stads projekt ”Mieli työssä – työ mielessä” har som målKristiina Läntinen 210x240.jpg att öka medvetenheten om psykiska problem och förebygga sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa genom att stärka arbetshälsan. – Vi söker nya verktyg för att ännu tidigare kunna identifiera signaler på utmattning på arbetsplatsen, säger arbetshälsokoordinator Kristiina Läntinen.

Hos Åbo stad pågår en reform av ledningssystemet. Målet är en Sanna-Maria Salmi 210x240.pnglägre organisationsstruktur och bättre färdighet att svara mot invånarnas behov. Under projektets gång utvecklas gemensamma insikter om kundorientering, beskrivs verksamhetsmodeller och inleds utarbetande av strukturer som stöder kundorientering. – Samma åtgärder stöder personalens omställningsförmåga, lärande, förnyelse och samtidigt också arbetshälsan, kommenterar projektchef Sanna-Maria Salmi.

Arbetstagarna har en central roll i förändringen

Temat och verksamhetsmodellen är olika i S:t Karins och Åbo stads utvecklingsprojekt, men utgångspunkterna och målet för båda projekten är desamma på lång sikt: en genomslagskraftig förändring på individens, arbetsgemenskapens och samhällets nivå. – Arbetslivet förändras och alla berörs till exempel av ekonomiska utmaningar. Då vi utvecklar vår verksamhet och dryftar konsekvenserna på övergripande plan kan vi samtidigt nå både personliga och samhälleliga fördelar, funderar Kristiina.

Båda organisationerna har identifierat ett behov av att beakta arbetshälsan på en strategisk nivå och engagera personalen i förändringen. S:t Karins projekt har som mål att aktivera arbetstagarna att själva sörja för sin arbetshälsa. Också cheferna utbildas i att identifiera psykosocial belastning och olika metoder att minska och hantera arbetstagarens skadliga belastning i arbetet. – Ansvarsfull ledning och strategiskt främjande av välbefinnandet måste bli synliga i praktiken för att förändringen och resultaten av utvecklingsarbetet ska bli bestående.

”Ingen får lämnas efter”

I Åbo stads projekt accentueras arbetstagarens roll i utvecklingen av förändringskulturen. Kundorientering ska främjas på alla organisationsnivåer från gräsrotsnivå till ledningen. – Förändringen befrämjas på många olika sätt. En förändring mot ett mer kundorienterat sätt att fungera börjar med att var och en av oss ändrar sitt eget tänk och sin verksamhet. Det är svårt att ändra handlingsmönstret om tänket inte ändras och också därför är individens roll så viktig, säger Sanna-Maria.
Verksamhetslöftet i Åbo stads strategi betonar ansvarsfullhet, tolerans och samarbete men det är också viktigt att ingen lämnas efter. – Det ska också tillämpas på vår egen personal.

Långsiktiga resultat genom utveckling

Projektarbetet har i båda organisationerna startat väl trots undantagssituationen och inga större överraskningar har dykt upp. I Åbo sammanställs som bäst en gemensam syn på kundorientering med hjälp av ett nätverk för kundorienterad utveckling som inbegriper flera sektorer (tidigare Lean-nätverk). Deltagarna i nätverket avses i fortsättningen fungera som förändringsagenter i sin egen enhet. – Tidigare har deltagarna mest varit personal i utvecklingstjänster men i och med projektet har olika slags människor från olika nivåer i organisationen kommit med, säger Sanna-Maria glatt.

Anna Salminen som arbetar som friskvårdscoach inom S:t KarinsAnna Salminen 210x240.jpg utvecklingsprojekt är också nöjd med hur arbetet framskrider. Hon tänker redan på resultaten av arbetet: – Jag tänker att vi om ett år är i en situation där personalen har blivit hörd och cheferna har lärt sig och utnyttjat de mallar och verktyg som vi har erbjudit.

Proaktiv verksamhet för att främja personalens arbetshälsa, förutsättningarna för förnyelse och omställningsförmåga ses i båda organisationerna som en förutsättning för att de goda resultat som utvecklingsarbetet genererat också kan upprätthållas i fortsättningen. – För att kunna lösa framtida komplexa utmaningar måste organisationen tillämpa ett annan slags handlingssätt. Satsningar på humankapital behövs för att olika möjligheter i framtiden ska kunna utnyttjas, säger Sanna-Maria avslutningsvis.

Information om projekten för utveckling av arbetslivet:

S:t Karins stad: Mieli työssä - työ mielessä

S:t Karins stads projekt har som mål att ta fram stöd- och serviceprocesser med låg tröskel på individ- och arbetsplatsnivå för att förebygga och förkorta personalens sjukskrivningar. I projektet stöds chefsarbetet vid antecipering, bemötande och hantering av frånvaro som beror på mentala och psykosociala orsaker. Målet är att personalens sjukfrånvaro på grundval av F- och Z-diagnoser ska minska samt att förbättra det egna och arbetsgemenskapens välbefinnande.

Åbo stad: Asiakaslähtöisen kehittämisen verkosto julkisorganisaation kulttuurisen muutoksen tukijana

Hos Åbo stad pågår en reform av ledningssystemet. Målet är en lägre organisationsstruktur och bättre färdighet att svara mot invånarnas behov samt att leda tjänsterna med tyngdpunkt på invånar- och kundorientering. Under projektets gång skapas en gemensam syn på vad kundorientering innebär hos Åbo stad. Samma åtgärder kommer att stödja personalens omställningsförmåga, lärande, förnyelse och välbefinnande. Projektet kombinerar olika metoder inom utveckling men också tankesätt och verktyg som stöder verksamheten enligt strategin och omställningsförmågan. Målet är att erbjuda allt bättre service och vid rätt tidpunkt.