Svar på Kevas löneuppgiftsförfrågan skickas framöver med en elektronisk skyddad blankett

Arbetsgivarens anvisningar Pensioner
Arbetsgivarens anvisningar Pensioner

När Keva beviljar din arbetstagare invalidpension, rehabiliteringsstöd eller rehabiliteringsförmån för arbetsprövning, läroavtal eller arbetsträning, skickar vi en löneuppgiftsförfrågan till arbetsgivaren. I löneuppgiftsförfrågan meddelar arbetsgivaren till Keva uppgifter om den lön eller eventuell lön för sjukdomstid som betalats till arbetstagaren.

I stället för den pdf-blankett som användes tidigare ska arbetsgivaren i fortsättningen meddela löneuppgifterna med en elektronisk och säker skyddad blankett. Keva skickar en länk till den skyddade blanketten till arbetsgivaren efter att Keva har beviljat arbetstagaren invalidpension, rehabiliteringsstöd eller rehabiliteringsförmån.

Varför frågar vi efter löneuppgifterna?

Arbetsgivaren har rätt att från invalidpension eller rehabiliteringsstöd som beviljats arbetsgivaren retroaktivt ta ut den lön för sjukdomstid eller lön för uppsägningstid som kan jämställas med den som arbetsgivaren eventuellt har betalat för samma tid.

I detta fall ska arbetsgivaren med den skyddade blanketten för löneuppgiftsförfrågan meddela beloppet av den betalda lönen och hur den tas ut.

Arbetsgivaren ska svara på löneuppgiftsförfrågan även om arbetsgivaren inte har betalat lön för sjukdomstid eller om arbetsgivaren själv tar ut lönen för sjukdomstid av arbetstagaren.

När frågar vi efter löneuppgifterna?

Keva frågar efter uppgifterna i samband med arbetstagarens pensionsbeslut. På så sätt säkerställs det att pensionen från första början betalas ut till pensionstagaren till rätt belopp och att man kan undvika eventuellt återkrav eller andra utredningar i efterhand.

Arbetsgivaren har tre veckor på sig att skicka sitt svar med den skyddade blanketten. Efter det betalas den retroaktiva pensionen ut till arbetstagaren själv.

Om din arbetstagare har beviljats rehabiliteringsförmån för arbetsprövning, läroavtal eller arbetsträning och rehabiliteringsförmånen betalas till arbetsgivaren till den del som motsvarar lönen ska arbetsgivaren meddela den månatligen betalda lönen till Keva med den skyddade blanketten. Utifrån uppgifterna i den skyddade blanketten redovisar Keva den del av rehabiliteringsförmånen som motsvarar lönerna till arbetsgivaren.

Skicka uppgifterna till Keva med den skyddade blanketten

Arbetsgivarna skickar uppgifterna i fortsättningen med den nya skyddade blanketten till Keva. Den skyddade blanketten är ett säkert sätt att skicka uppgifter och den sparar arbetsgivarens tid och gör utbetalningen av pensionen smidigare.

Arbetsgivarens representant får förfrågan från Keva antingen per e-post, per post eller via avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare beroende på vilket leveranssätt mottagaren har valt. I förfrågan finns anvisningar för hur uppgifterna ska lämnas med den skyddade blanketten samt identifieringsuppgifter om den arbetstagare som förfrågan gäller. Ytterligare information om användningen av den skyddade blanketten får du genom att ringa pensionsbetalningstjänsten på numret 020 614 2631.

Efter att ha mottagit begäran identifierar sig mottagaren på den skyddade blanketten med Suomi.fi-identifiering, alltså till exempel med personliga nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Välj meddelandetjänsten som servicekanal

För att löneuppgiftsförfrågan och andra viktiga meddelanden som gäller arbetstagarens pensionsskydd alltid ska nå rätt person i er organisation och för att det inte ska bli avbrott i skickande av uppgifter heller under eventuell frånvaro, rekommenderar vi att avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare används i all kommunikation med Keva. De meddelanden som hänför sig till löneuppgiftsförfrågan syns i tjänsten för alla som har Suomi.fi-fullmakten Underhåll av uppgifter om anställningsförhållanden och inkomster.